Helsinki to miasto innowacji, a jednym z najnowszych przełomów jest wprowadzenie autonomicznych taksówek wodnych przez Callboats. To rozwiązanie ma potencjał całkowicie odmienić podróże na wyspy, przynosząc korzyści zarówno dla środowiska, jak i pasażerów.
Nowy kierunek w mobilności
Innowacje w dziedzinie smart mobility, obejmujące rozwiązania transportowe, takie jak robotyczne autobusy, dostawa leków za pomocą dronów czy robotyczne zamiatarki, od dawna przyciągają uwagę. Okazuje się, że przewóz autonomiczny na wodzie jest również technicznie możliwy, czego dowiodły próby taksówek wodnych przeprowadzone przez firmę Invitation Boats.
Pierwszą zbudowaną jednostką była CAT 6 mogąca pomieścić do sześciu osób. Ma dach pokryty panelami słonecznymi, które zasilają pojazd wodny. Model ten wszedł do użytku komercyjnego w Helsinkach w 2020 r. Callboats twierdzi, że przez dwa letnie miesiące z nadzorującym kapitanem na pokładzie przewiózł 7000 osób.
CAT 10 to bardziej rozbudowana wersja, przypominająca prom, która może pomieścić jednocześnie od 12 do 20 pasażerów, a dzięki napędowi elektrycznemu autonomiczna taksówka wodna może pływać z prędkością do 6 węzłów. Przebudowana wersja CAT 10 L może pomieścić do 30 pasażerów i działać przez dłuższy czas pomiędzy ładowaniami.
Co ciekawe, pojazdy wodne Callboats można zamawiać za pomocą aplikacji mobilnej, podobnie jak Ubera czy Bolta, które oferują przejazdy samochodem. Pozwala ona pasażerom na zamawianie przejazdów na odległe tereny, bez konieczności korzystania z innych środków transportu.
Jest to pierwszy na świecie komercyjny operator oferujący taką niezależną usługę. Jednak zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, łodzie nie mają jeszcze zezwolenia na samodzielne poruszanie się i muszą mieć co najmniej jednego członka załogi na pokładzie.
Bardziej zielony transport na wyspy
Latem ubiegłego roku miasto Helsinki wybrało właśnie firmę Callboats do obsługi swojej pierwszej regularnej linii Kotiluoto, Pohjois Villaluoto i Malkasaari na wschodnich obrzeżach miasta. Niestety, koszt podróży z kapitanem jest dość spory, gdyż może przekroczyć nawet 50 euro, a dodatkowo brakuje osób do obsługi. W przypadku pojazdów autonomicznych, jeden specjalista mógłby obsługiwać pięć taksówek wodnych, co przyniosłoby wyższą rentowność w krótkich sezonach i niższe ceny dla konsumentów. W tym momencie prawie 70% kosztów to właśnie wynagrodzenie dla pracowników.
Biuro innowacji miasta Helsinek uczestniczy w praktycznych testach autonomicznych taksówek wodnych od 2020 roku. Pekka Koponen, starszy ekspert w Forum Virium Helsinki, uważa, że ten system to ważna innowacja, która może znacząco poprawić dostęp do archipelagu.
Autonomiczne taksówki wodne byłyby bardziej zwinne, bardziej przyjazne dla środowiska i znacznie tańsze w podróżowaniu na małe wyspy w porównaniu do ruchu promowego.
Pekka Kopone
Warto dodać, że badania wykazują, że aż 80-90% zdarzeń na morzu może być wynikiem błędów ludzkich. Opisywane pojazdy wyposażone są w różne systemy bezpieczeństwa, takie jak sensory, kamery i sztuczna inteligencja, które razem zapewniają bardziej wszechstronny obraz sytuacji niż ludzkie oko. Aluminium, którego użyto do wykonania pojazdu wodnego, lepiej się przyczepia do nabrzeża, co zmniejsza ryzyko wypadków w porównaniu z tradycyjnym mocowaniem na linie.