Mobilność miejska jest w stałej ewolucji. Wraz z pojawieniem się samochodu elektrycznego Shane, wydaje się, że świat transportu osiągnął kolejny poziom innowacji. Ale tak naprawdę co sprawia, że ten pojazd jest tak wyjątkowy?
Niby samochód, a ma dwa koła
Wynalazca Solowheel, Shane Chen, prezentuje swój najnowszy projekt: samochód elektryczny, który ma tylko dwa duże koła, które na myśl przywodzą kołowrotek dla chomika, otoczone błyszczącą obudową, i drzwi, które otwierają się do góry niczym muszla małża.
Shane ma na celu minimalizowanie oporu toczenia, wykorzystując do tego wbudowane amortyzatory regeneracyjne. Mają one za zadanie nie tylko łagodzić wstrząsy, ale również pomagać w ładowaniu baterii samochodu. Kolejną ciekawostką są dwie pary drzwi, które otwierają się do góry – zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Inspiracją dla tego rozwiązania były tradycyjne drzwi samochodowe – nożycowe oraz motylkowe.
Wnętrze pojazdu jest równie innowacyjne: brak kierownicy sugeruje, że samochód może być pojazdem autonomicznym, zdolnym do przewozu do pięciu pasażerów.
Parkowanie nim to pikuś
Unikalność auta nie kończy się oczywiście na jego wyglądzie czy funkcjach. Pojazd ma zdolność do zmiany rozkładu swojego ciężaru względem kół. Oznacza to, że podczas jazdy czy hamowania samochód może dostosowywać się tak, aby zachować równowagę, zupełnie jakby miał cztery koła, a nie dwa.
Technologia „two-wheel differential speed control” sprawia, że skręcanie i parkowanie staje się prostsze. Jak pokazano w filmie, oba koła mogą poruszać się z różnymi prędkościami, a sam samochód może z łatwością manewrować i zaparkować we właściwie dowolnym miejscu. Po wjeździe na nie ustawi się w odpowiedni sposób, a gdy zajdzie potrzeba, to obróci się o nawet 360 stopni.
Jeśli sądzisz, że ten projekt nigdy nie zostanie wykorzystany w realnym świecie, pamiętaj, że Shane Chen już wcześniej udowodnił, że potrafi przekształcić swoje pomysły w produkty. Hovertrax, Solowheel, Lunicycle i wiele innych jego wynalazków trafiło już do produkcji. Aktualnie trwają poszukiwania partnerów przemysłowych zainteresowanych wdrożeniem koncepcji dwukołowego auta w życie.