Energia słoneczna od lat cieszy się niesłabnącą popularnością jako ekologiczne i efektywne źródło energii. Obecnie na rynku pojawiają się rozwiązania, które umożliwiają wykorzystanie jej w coraz bardziej praktyczny sposób. Jednym z ciekawszych są carporty, czyli nowoczesne wiaty garażowe zintegrowane z panelami fotowoltaicznymi.
Solarna wiata garażowa — jak działa?
Japońska firma budowlana Daiwa wprowadziła na rynek carport, który może pomieścić panele słoneczne o łącznej mocy 5,1 kW. Konstrukcja o wymiarach 5,96 m długości i 5,14 m szerokości wznosi się na wysokość 2,36 m nad ziemią. Wiatę wykonaną ze stali można z powodzeniem postawić nie tylko przy wolnostojącym domu, ale również przy całych kompleksach mieszkaniowych, magazynach, fabrykach i placówkach medycznych. Co więcej, wyprodukowana energia może zasilać akumulatory hybrydowych i elektrycznych pojazdów, które będą parkowane pod nią.
Powiązanie z platformami pływającymi
Wykonanie stalowej wiaty nawiązuje do wcześniej opracowanych przez firmę inżynieryjną Tractebel pływających platform słonecznych, które zbudowane są z pokładu na czterech podporach, do których z dołu przyczepione są pontony wypełnione wodą. Po wypłynięciu na morze pontony zakotwiczane są do dna morskiego, a pokład wystaje kilka metrów nad wodą, minimalizując ryzyko uderzeń fal w umieszczone na nim panele słoneczne.
Choć oba produkty różnią się od siebie, to stalowy carport Daiwa i pływająca platforma Tractebel poszerzają zakres zastosowania paneli słonecznych działających niezależnie od sieci. Podobnie przydatne jest rozwiązanie opracowane przez firmę Barrel, oferujące fotowoltaiczny system… w beczce, która umożliwia łatwy transport.
Standardowy zestaw składa się z modułów słonecznych o mocy 6 kW, litowych baterii o pojemności 3,5 kWh i inwertera 5,6 kW, który przekształca prąd stały na zmienny. Innowacja ta znalazła już zastosowanie w regionach dotkniętych trzęsieniami ziemi, w tym w Turcji i w regionie Emilia-Romania w północnych Włoszech.