Stolica Polski w ciągu ostatnich dwóch lat zainwestowała w inteligentne latarnie. Okazuje się, że nie są one wyłącznie sposobem oświetlania dróg czy chodników, ale również sposobem ładowania rowerów elektrycznych czy poinformowania kierowców o dostępnych miejscach parkingowych.
Inteligentne latarnie zasilą tablice informacyjne
Inteligentne latarnie trafiają na ulice Warszawy już od 2022 roku. Charakteryzują się białym, LED-owym światłem o temperaturze barwowej 3000 Kelwinów. Model SAVA został zaprojektowany specjalnie dla stolicy przez zielonogórską firmę LUG Light Factory. Urządzenia te stały się przede wszystkim sposobem na zaoszczędzenie około 2/3 energii elektrycznej, zużywanej przez stare modele opraw.
Na ten moment warszawski ZDM zamontował już prawie 48 tysięcy tego typu opraw. Zakończenie wymiany planowane jest na 2025 rok. Teraz włodarze miasta mają zamiar doposażyć je w specjalistyczne czujniki, które pozwolą na informowanie mieszkańców i turystów np. o bieżącej sytuacji na drodze czy parkingu.
Dodatkowo, aby czujniki mogły monitorować stan powietrza oraz innych parametrów, inteligentne latarnie będą musiały być zasilane całodobowo, dzięki czemu mogą stać się także źródłem zasilania m.in. dla rowerów elektrycznych, samochodów czy hulajnóg. To jednak nie koniec pomysłów – technologia ma pozwolić również na prezentowanie informacji na wyświetlaczach informujących np. o wolnych miejsc parkingowych.
Pierwsza tego typu tablica została już zainstalowana w ramach akcji pilotażowej na Alei Jana Pawła II, gdzie kierowcy mogą odczytać liczbę pustych miejsc w Złotych Tarasach. Jeśli testy powiodą się możliwe, że podobne wyświetlacze pojawią się np. na Placu Powstańców Warszawy, przy Placu Defilad czy przy Politechnice.
Sensory podstawą warszawskiego Smart City
Planowane czujniki, które wesprą inteligentne latarnie, mają również objąć sensory wykrywające nadchodzący zmierzch, aby w odpowiednim momencie dnia uruchomić oświetlenie. Oznacza to, że lampy nie muszą być uruchamiane o stałej godzinie, a w zależności od poziomu jasności. Dzięki temu, w przypadku kiepskiej, niesprzyjającej pogody, gdy o wcześniejszej porze robi się ciemniej, użytkownicy mogą czuć się bezpieczniej.
Innym planowanym rozwiązaniem jest zainstalowanie czujników, a dokładniej stacji Automatycznego Pomiaru Ruchu, które będą reagowały na wykryty ruch. Warszawski ZDM ma zamiar uruchomić tzw. oświetlenie adaptacyjne na peryferiach miasta. Oznacza to, że inteligentne lampy będą ściemnione, a gdy w okolicy zostanie wykryty ruch oświetlenie wzmocni się.