Takiej innowacyjności w moto chyba do tej pory nie było. Hyundai Mobis zrobił krok w kierunku zrewolucjonizowania zwrotności pojazdów elektrycznych. Po zaprezentowaniu koncepcji e-Corner Module all-in-one na targach CES 2018, dział części OEM Hyundai Motor Group stworzył działający prototyp, łączący inteligentny układ kierowniczy, hamulcowy, elektryczny napęd i zawieszenie w jedno koło. Obiecuje po nim naprawdę wiele. Pojazd ma być na tyle elastyczny, że wciśnie się w każde, nawet najmniejsze miejsce parkingowe.
Inteligentne koło w samochodach Hyundai
Kiedy po raz pierwszy ogłoszono moduł e-Corner ponad trzy lata temu, Hyundai Mobis obiecywał, że zakończy swoje prace rozwojowe do 2021 roku. Można powiedzieć, że mu się to udało, gdyż w październiku ogłosił koniec tego etapu i zaprezentował pierwsze w pełni opracowane działające prototypy przed dalszymi testami i udoskonaleniami. Kluczem do stworzenia działającego prototypu było opracowanie ECU niezbędnego do sterowania wieloma zintegrowanymi funkcjami.
Działanie inteligentnego koła Hyundai Mobis
Mówiąc krótko: tradycyjna konstrukcja układu napędowego i podwozia idzie do lamusa. Zastępują ją jednokołowe jednostki, które łączą w sobie wszystkie funkcje przyspieszania, hamowania, zawieszenia i układu kierowniczego. Połączenia mechaniczne dla tych systemów są wyeliminowane przez cyfrowe sterowanie „by-wire”, które uwalnia wszelką elastyczność w projektowaniu pojazdów i usprawnia konserwację oraz naprawy.
Funkcje inteligentnego koła
Nowe moduły e-Corner cechują się zwiększonym obrotem w stosunku do tego, co pierwotnie przewidywał Hyundai. Oferuje aż 90 stopni i zapewnia, że jest ono niezbędne do tego, aby pojazd mógł „chodzić na boki” i skręcać w miejscu. Dzięki temu pojazd będzie w stanie przejeżdżać i parkować w znacznie ciaśniejszych przestrzeniach. W takim razie co stanie się, jeśli Hyundai połączy e-Corners z zestawem przegubowych nóg robota? To dopiero będzie sprawna jazda.
Auta przyszłości Hyundai Mobis
Hyundai Mobis planuje korzystać z e-Cornerów w pojazdach elektrycznych i twierdzi, że są one kluczowym elementem jego planów. Wielozadaniowe, samojezdne pojazdy PBV, będą w stanie wykonywać wiele rodzajów określonych zadań związanych z mobilnością, przewożąc zarówno ludzi, jak i towary.
Jak się zapewne domyślacie, to nie koniec prac. Zapowiedziano już nowe, które mają dotyczyć modułu deskorolkowego przeznaczonego do użytku z e-Cornerami. Ich zakończenie ma nastąpić do 2023 roku, a w 2025 pojazdy PBV mają zdobyć rynek samochodów. Moduły e-Control pracują już w rzeczywistych warunkach w koncepcji pojazdu dostawczego M.Vision 2Go, co możecie zobaczyć na powyższym filmie.