Lokomotywy spalinowe powoli odchodzą do lamusa. I całe szczęście, gdyż w ich przypadku ekolodzy mogą mieć słuszne pretensje. Dlatego też PKP, chcąc mieć także swój udział w trosce o środowisko, postanowiło ogłosić przetarg na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych. Chciałoby się krzyknąć „elektryki na tory!”
PKP ogłasza przetarg na nowe lokomotywy
Spółka PKP Intercity podjęła decyzję o ogłoszeniu przetargu dotyczącego zakupu 20 nowych lokomotyw elektrycznych, które wzmocnią dotychczasową flotę. Umowa ma być przeprowadzona zgodnie ze strategią inwestycyjną firmy. Opiewa ona na prawie 30 milionów złotych. Cały projekt ma pozwolić jeszcze skuteczniej wykorzystać zasoby wagonów, jakimi dysponuje PKP.
Zakupione lokomotywy elektryczne jednosystemowe mają osiągać prędkość nawet do 160 kilometrów na godzinę, dzięki temu sieć kolejowa będzie mogła być wykorzystywana znacznie efektywniej. Pojazdy mają obsługiwać relacje krajowe.
Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna „cegiełka” w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru.
Podkreśla Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.
To nie koniec planów inwestycyjnych PKP
Ogłoszony przetarg to tylko początek planów inwestycyjnych, zapowiadanych przez spółkę. Jak zapowiada PKP Intercity, całość floty ma być wymieniona na nową do 2030 roku. Jeśli nie uda się tego zrealizować, na pewno zostanie ona zmodernizowana. Inwestycje taborowe mają pochłonąć aż 24,5 mld złotych. Dzięki tej kwocie do dyspozycji przewoźnika będzie 429 lokomotyw różnego rodzaju. To o 11% więcej niż obecnie.
Liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych również będzie sukcesywnie rosnąć — ma być ich 109. To świetna wiadomość dla podróżujących, którzy szczególnie cenią ten środek lokomocji. Jednak to nie koniec zmian, zapowiadane jest także pojawienie się 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull.
PKP Intercity chce także zadbać o komfort swoich klientów, w tym celu spółka ma zamiar zakupić i zmodernizować kolejne wagony – łącznie we flocie będzie ich 2466. Nowoczesny tabor ma być również odpowiedzią na rosnące potrzeby podróżujących, którzy zgłaszają chęć podróżowania po znacznie dłuższych trasach.