Miasto Poznań uznało, że kartonikowe bilety to przeżytek i sukcesywnie wprowadza w pojazdach komunikacji miejskiej nowy system. Terminale OPS (Open Payment System), bo o nich mowa, znajdują się już w każdym tramwaju i nie drukują żadnego dokumentu — ważność przejazdu potwierdzisz swoją kartą zbliżeniową lub smartfonem z NFC.
Telefon lub karta w roli biletu. Genialne w swojej prostocie
Po wejściu do pojazdu należy wybrać rodzaj dokumentu podróży na ekranie zamontowanego automatu. Do dyspozycji mamy jednorazowe bilety czasowe oraz bilety dobowe w opcji normalnej, jak i ulgowej. Urządzenie jest w pełni bezgotówkowe i wymaga płatności zbliżeniowej, której dokonać możemy za pomocą karty płatniczej lub przy użyciu telefonu z aktywnym modułem NFC. I na tym właściwie cała historia się kończy, bo po dokonaniu zakupu pozostaje nam wygodnie usiąść i jechać wprost do celu, gdyż nie musimy czekać na wydruk potwierdzenia.
Pasażerowie mogą dokonać zakupu jednorazowych biletów czasowych w opcji do 15 minut za 4 złote w taryfie normalnej, do 45 minut za 6 złotych i do 90 minut za 8 złotych oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 złotych na strefę A lub 20 zł na strefę A+B+C+D.
Wielu ciekawi zapewne, jak wygląda kontrola pasażerów, skoro żadnego fizycznego biletu nie otrzymaliśmy? Do przejazdu uprawnia nas sama transakcja, którą można odczytać z naszej karty lub smartfona. System tworzy specjalny kod dla każdego poszczególnego zakupu, który osoba kontrolująca bilety może zdekodować za pomocą czytnika, gdy przyłożymy do niego jedno z powyższych. Jeżeli mamy obawy, że bilet się skończył, to również sami jesteśmy w stanie zweryfikować ten fakt, korzystając z terminalu.
Warto wiedzieć, że automaty nowego typu zlokalizowane są zawsze w pierwszym wagonie tramwaju. Obecnie trwa montaż terminali w autobusach MPK, ponieważ docelowo wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz we współpracujących gminach mają korzystać z nowego systemu.
Bezpieczeństwo to podstawa
Tematy dotykające płatności są bardzo wrażliwe, ale ZTM skutecznie uspokaja — zapewniając — że kontrolerzy nie będą mieli dostępu do naszych danych, takich jak saldo, pin oraz numer karty płatniczej. Poufne informacje są szyfrowane, a dostawca usługi, którym jest Mennica Polska, posiada odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa, w tym specjalistyczny certyfikat PCI DSS.
Jeżeli zaistniałaby sytuacja budząca niepokój pasażera, to może on skorzystać z Portalu Pasażera, w którym odnajdzie historię swoich przejazdów i będzie mógł złożyć ewentualną reklamację.
Innowacyjność poznańskiego ZTM może się podobać. Nie tak dawno słyszeliśmy o testach paneli fotowoltaicznych na dachu tramwaju, a teraz dowiadujemy się o wdrożeniu nowego systemu zakupu biletów, który działa błyskawicznie i na pewno ekspresowo rozładuje każdą poranną kolejkę — zaoszczędzając swoim klientom frustracji.