Firma CATL zdołała opracować skondensowaną baterię, której gęstość energii sięga 500 Wh/kg i może znaleźć zastosowanie jako zasilanie w samolotach pasażerskich.
Najnowszy wynalazek CATL, czyli bateria skondensowana
CATL na targach Auto Shanghai przedstawił swój nowy wynalazek, a jest nim akumulator skondensowany. Bateria ta jest w stanie zgromadzić energię o wysokiej gęstości, nawet do 500 Wh/kg, a przy tym wykazać się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Ten wynalazek może otworzyć drzwi do produkcji samolotów elektrycznych zasilanych bateriami.
Technologia skondensowanej baterii CATL opiera się o biomimetyczne elektrolity w stanie skondensowanym, charakteryzujące się wysoką przewodnością. Substancja ta może samodzielnie dostosować się do struktury na poziomie mikronów, a także regulować siły interakcji, zachodzące pomiędzy łańcuchami. Skutkiem takiego procesu jest poprawa przewodzenia w ogniwach, a więc i wydajności transportu jonów litu oraz lepszej stabilizacji mikrostruktury.
Akumulator, który kiedyś wzniesie samoloty
Opracowanie tej skondensowanej baterii dla samolotów opiera się także o inne technologie, wśród których znalazły się materiały katodowe, charakteryzujące się wysoką gęstością energii, nowe materiały anodowe, separatory, a nawet proces produkcji. Dzięki zestawie tak zaawansowanych rozwiązań akumulatory te mogą osiągać bardzo dobre parametry ładowania i rozładowania, jednocześnie gwarantując pełne bezpieczeństwo.
CATL prowadzi współpracę z producentami elektrycznych samolotów pasażerskich, którzy wspomagają firmę pod względem standardów bezpieczeństwa i jakości. Baterie skondensowane tego producenta mają jeszcze w tym roku trafić do masowej produkcji dla samochodów elektrycznych.
CATL jest również autorem pierwszej generacji baterii sodowo-jonowych, zaprezentowanych w 2021 roku, a także produkowanego od marca br. akumulatora Qilin, który charakteryzuje się najwyższą wydajnością integracji.