Emocje (Źródło: pixabay)
Emocje (Źródło: pixabay)

Komputer, który przewiduje emocje graczy. Pokerowa twarz nie do utrzymania?

Neurobiolodzy z MIT opracowali model obliczeniowy zdolny do przewidywania i doczytywania emocje osób biorących udział w teleturnieju.

Komputer zrozumie człowieka?

Dzięki rozwojowi technologii, sztucznej inteligencji i rosnącej mocy obliczeniowej komputerów algorytmy coraz lepiej rozumieją ludzi i są w stanie wejrzeć nam do głów. Już teraz powstają narzędzia AI do czytania ludzkich myśli, aplikacje do interpretowania płaczu dzieci czy algorytmy do przewidywania odbioru naszej twarzy przez innych ludzi. Do tego niepokojącego marszu technologii naukowcy z MIT dokładają kolejną cegiełkę w postaci algorytmu zdolnego do przewidywania emocji osób grających w grę opartą na bardzo popularnym teleturnieju.

Neurobiolodzy opracowali model obliczeniowy, który może przewidywać emocje innych ludzi – w tym radość, wdzięczność, dezorientację, żal i zakłopotanie. Model służy do przewidywania emocji osób zaangażowanych w grę, w której dwie osoby muszą zdecydować, czy współpracować ze swoim partnerem, czy też go zdradzić. Aby zbudować model, naukowcy uwzględnili kilka czynników, co do których przypuszczano, że wpływają na reakcje zawodników, w tym pragnienia tej osoby, jej oczekiwania w określonej sytuacji oraz to, czy ktoś obserwował jej działania.

Są to bardzo powszechne, podstawowe intuicje i powiedzieliśmy, że możemy wziąć tę bardzo podstawową gramatykę i stworzyć model, który nauczy się przewidywać emocje na podstawie tych cech.

profesor Rebecca Saxe, członek McGovern Institute for Brain Research na MIT i główny autor badania
Emocje (Źródło: pexels)
Emocje (Źródło: pexels)

Twoje emocje (i decyzje) można przewidzieć

W oparciu o popularny brytyjski teleturniej „Golden Balls” naukowcy zaprojektowali trzy oddzielne moduły. Pierwszy moduł wyszkolony został w zakresie wnioskowania o preferencjach i przekonaniach danej osoby na podstawie jej działania, poprzez proces zwany planowaniem odwrotnym. Pozwala on probabilistycznie wywnioskować, czego dana osoba chciała i czego oczekiwała w danej sytuacji.

Drugi moduł porównuje wynik gry z tym, czego każdy z graczy chciał i czego się spodziewał. Następnie trzeci moduł określa, jakie emocje mogą odczuwać uczestnicy, na podstawie wyniku i tego, co było wiadomo o ich oczekiwaniach. To trzeci moduł został przeszkolony w zakresie przewidywania emocji na podstawie przewidywań ludzkich obserwatorów, jak czuliby się zawodnicy po określonym wyniku.

Po uruchomieniu całego systemu okazało się, że model radził sobie z przewidywaniem emocji równie dobrze, co ludzcy obserwatorzy i znacznie lepiej niż jakikolwiek wcześniej testowany model.

Nasz model ma te podstawowe intuicje, że stany mentalne leżące u podstaw emocji dotyczą tego, czego chciałeś, czego oczekiwałeś, co się wydarzyło i kto to widział. A to, czego ludzie chcą, to nie tylko rzeczy. Nie chcą tylko pieniędzy; chcą być uczciwi, ale też nie chcą być frajerami, nie chcą być oszukiwani.

profesor Rebecca Saxe, członek McGovern Institute for Brain Research na MIT i główny autor badania

Naukowcy obecnie pracują nad dostosowaniem modelu do szerszego kontekstu, aby mógł przeprowadzać bardziej ogólne prognozy w oparciu o sytuacje inne niż teleturniej zastosowany w badaniu. Pracują też nad stworzeniem modeli, które będą w stanie przewidywać, co się stanie w grze na podstawie wyłącznie wyrazu twarzy zawodników po ogłoszeniu wyników.

Więcej o badaniach można dowiedzieć się z oficjalnej publikacji naukowej zespołu.