Autonomiczne roboty ładujące (źródło: SCMP Handout)
Autonomiczne roboty ładujące (źródło: SCMP Handout)

Mobilne roboty same odnajdą i naładują pojazdy elektryczne

W dynamicznie rozwijającym się świecie technologii, szczególną uwagę przykuwają innowacje w dziedzinie elektromobilności. Jednym z najbardziej obiecujących graczy na tym polu jest chiński startup Guoguangshunneng (Shanghai) Energy Technology (GGSN), który skupia się na rozwoju mobilnych robotów do ładowania pojazdów elektrycznych (EV).

Nowe horyzonty

GGSN, częściowo należący do New World Group, prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie ustanowienia centrów badawczo-rozwojowych oraz marketingowych w Hongkongu. Te nowe obiekty mają być kluczowe dla międzynarodowej ekspansji firmy. W planach jest również poszerzenie bazy akcjonariuszy, aby wesprzeć strategię rozwoju, w tym wprowadzenie produktów na rynek hongkoński.

Usługi GGSN obejmują zarówno autonomiczne, jak i ręcznie obsługiwane roboty do ładowania. Te pierwsze, zarządzane przez system cloud computing, są w stanie samodzielnie dotrzeć do zaparkowanego samochodu i umożliwić ładowanie, realizowane za pomocą przyjaznej dla użytkownika aplikacji mobilnej. Dostępna jest również opcja nieautonomiczna, gdzie robota ładującego dostarcza pracownik.

Robot ładujący samochody (źródło: SCMP Handout)
Robot ładujący samochody (źródło: SCMP Handout)

Firma koncentruje się na obsłudze klientów komercyjnych, takich jak centra handlowe i kompleksy biurowe, za pomocą swoich rozwiązań w zakresie ładowania mobilnego. Autonomiczne roboty ładujące obecnie wdrażane są w programach pilotażowych, gdzie cieszą się dużym zainteresowaniem – otrzymano już zamówienia na około 1000 sztuk.

Rynkowe perspektywy

Liczba aut elektrycznych ma wzrosnąć w Chinach nawet o 50%, czyli do 30 milionów jednostek floty do końca tego roku. Firma ma zamiar obsłużyć znaczną część potrzeb jej ładowania. Prognozuje się, że nawet 70% właścicieli EV nie jest zadowolonych z dostępności infrastruktury ładowania w Chinach, co stanowi punkt wyjścia dla strategii firmy, która chce wypełnić tę lukę.

Planowana jest również sprzedaż mobilnych urządzeń do ładowania, które mogą być ładowane w czasie przestoju, wykorzystując taryfy poza szczytem. Ich model G30, mierzący 1.46 metra długości, 1.2 metra wysokości, oraz ważący 880 kg, ma pojemność 70 kilowatogodzin i jest wyceniany na 99900 yuanów (około 55529 złotych). Umożliwia przejechanie 150 km po zaledwie 10 minutach ładowania.