Mercedes-Benz Bosch parkowanie bez kierowcy
(fot. Bosch)

Kompletnie bez kierowcy. Mercedes znajdzie wolne miejsce i sam zaparkuje

Wysiadasz z samochodu i nie musisz tracić czasu na szukanie wolnego miejsca parkingowego, a także na samo parkowanie. To nie przyszłość, a teraźniejszość. Mercedes-Benz, we współpracy z firmą Bosch, otrzymał właśnie pozwolenie na stosowanie takiej technologii.

Automatyczne parkowanie wchodzi na wyższy poziom

Autonomiczna jazda to nie tylko możliwość puszczenia kierownicy podczas jazdy na autostradzie czy w mieście, ale również automatyczne parkowanie. Od dłuższego czasu mamy możliwość korzystania z systemów, które wyręczają nas w parkowaniu, ale należy mieć na uwadze, że zazwyczaj to kierowca musi znaleźć wolne miejsce i nadzorować cały proces parkowania, siedząc w samochodzie.

Natomiast system opracowany przez Mercedesa i Boscha sprawia, że kierowca może wysiąść z auta i nie tracić czasu zarówno na szukanie wolnego miejsca, a także samo parkowanie. Oczywiście, gdy będziemy chcieli wyjechać z parkingu, to samochód sam podjedzie pod wskazane miejsce odbioru.

Mercedes-Benz Bosch parkowanie bez kierowcy
(fot. Bosch)

Warto mieć na uwadze, że cały system opiera się na dwóch składnikach. Pierwszym z nich jest samochód z odpowiednią technologią na pokładzie. Natomiast drugi to inteligentna infrastruktura, która jest zainstalowana na parkingu. Współpraca między autem a instalacjami na parkingu sprawia, że możliwe jest automatyczne parkowanie bez udziału kierowcy. Co więcej, „poszukiwanie” wolnego miejsca sprowadza się do autonomicznego pojechania do celu wskazanego przez system zamontowany na parkingu – samochód „wie”, gdzie znajduje się wolne miejsce parkingowe, więc nie musi jeździć po parkingu i go szukać.

Rozwiązanie zostało już zatwierdzone

W związku z tym, że system stworzony przez Mercedesa i Boscha wymaga dostosowania samego parkingu, to technologia nie będzie dostępna w każdym miejscu. Wciąż jest jeszcze za wcześnie, aby elektronika samochodu była w stanie w bezpieczny sposób zastąpić człowieka.

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził jednak stworzony przez obie firmy w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Warto tutaj dodać, że jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego.

Mercedes-Benz Bosch parkowanie bez kierowcy
(fot. Bosch)

Teraz, po zatwierdzeniu, obie firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy na wspomnianym parkingu. Usługa będzie w pierwszej fazie dostępna dla właścicieli topowych limuzyn ze Stuttgartu – Mercedes klasy S i EQS, które zostały wyprodukowane po lipcu 2022 roku i wyposażone są w inteligentny PARK PILOT.

Oczywiście z czasem funkcja powinna zostać rozszerzona o kolejne samochody niemieckiego producenta, a także najpewniej pojawi się na większej liczbie parkingów.