Autonomiczny minibus Blees BB-1 (źródło: Politechnika Śląska)
Autonomiczny minibus Blees BB-1 (źródło: Politechnika Śląska)

Autonomiczny minibus przewiózł już ponad 2 tysiące pasażerów

Politechnika Śląska podsumowała testy autonomicznego minibusa opracowanego przez firmę Blees, który w listopadzie i grudniu zeszłego roku przemieszczał się po uczelnianym kampusie i woził pasażerów. Jakie są dalsze plany inżynierów względem wyjątkowego pojazdu BB-1?

Wyjątkowy pojazd ze Śląska

Autonomiczny minibus z Gliwic, a dokładniej opracowany przez inżynierów z firmy Blees, to wynalazek, który porusza się samodzielnie po ściśle wyznaczonej, zaprogramowanej trasie. Ten wyjątkowo cichy pojazd jest w pełni elektryczny, a jego akumulator o pojemności 58 kWh wystarcza na pokonanie trasy o długości 200 kilometrów na jednym ładowaniu. Maszyna została wyposażona w zaawansowane technologie i czujniki, które gwarantują bezpieczeństwo, zarówno pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Do nawigacji BB-1 wykorzystuje trzy zaawansowane odbiorniki satelitarne, a także cztery radary, jedenaście kamer oraz siedem czujników LiDAR. Autonomiczny minibus może przewozić w jednym czasie 15 pasażerów, którzy przez cały czas jazdy mogą komunikować się ze zdalnym operatorem.

Autonomiczny minibus ponownie trafi do Katowic

Pojazd w listopadzie i grudniu 2023 roku poruszał się po terenie uczelnianego kampusu i zabierał pasażerów w podróż. Podczas przejażdżek nad BB-1 czuwał operator lokalny, który w mógłby zareagować i przejąć prowadzenie w niebezpiecznych sytuacjach. Autonomiczny minibus ma za sobą 20 dni testowych, podczas których wykonał 400 kursów. Łącznie przewiózł 2799 osób.

Politechnika Śląska przeprowadziła badania, które na ten moment są opracowywane i podsumowywane przez uczelniany zespół psychologów. W ankietach brali udział nie tylko pasażerowie, ale również inni uczestnicy ruchu.

Jak wynika z informacji udzielonych przez Mikołaja Kwiatkowskiego, pełniącego rolę managera ds. rozwoju biznesu marki Blees, wiosną br. BB-1 ma poruszać się w Katowicach przez około miesiąc. Realizacja kolejnych testów oraz sprawdzenie opinii użytkowników, a także wdrożenie zaproponowanych zmian i spostrzeżeń, są podstawą do możliwości opracowania wersji pojazdu homologowanego.