Bezpowietrzna opona? Specjalną wersję dla robotów mobilnych testuje Goodyear

Bezpowietrzna opona Goodyear (Źródło:Goodyear)

Bezpowietrzna opona Goodyear (Źródło:Goodyear)

Goodyear, jak wielu innych producentów opon, rozwija własną technologię ogumienia niewymagającego pompowania. Niedawno rozpoczęły się testy kółek stworzonych specjalnie dla robotów mobilnych. Flota, dla której została zaprojektowana bezpowietrzna opona, testowo kursuje i dostarcza żywność na terenie kampusu uniwersytetu w Ohio.

Bezpowietrzna opona nie tylko dla samochodu

Roboty mobilne to bardzo dynamicznie rozwijający się dział robotyki, który – wbrew pozorom – nie jest już jedynie domeną przemysłu czy fanaberią za ogromne pieniądze. Przykładowo Hyundai proponuje wielofunkcyjną platformę przydatną w codziennym życiu, a po centrum Lublina od kilku miesięcy kursują roboty dostarczające jedzenie z restauracji. Co jednak, gdy takiego robota chcielibyśmy zastosować w sytuacji grożącej zniszczeniem gumowej opony? Goodyear testuje właśnie rozwiązanie dedykowane takim sytuacjom.

Bezpowietrzna opona to koncept, nad którym producenci opon pracują już od wielu lat. Michelin już w 2005 zaprezentowało pierwszy prototyp. Taka technologia niesie ze sobą kilka korzyści. Przede wszystkim bezpowietrzna opona jest bardzo odporna na uszkodzenia mechaniczne, przebicia i pęknięcia. Po drugie – taka opona nie wymaga kontrolowania ciśnienia powietrza w środku.

Goodyear zaprezentowało niedawno rozwiązanie bliźniacze do tego oferowanego przez Michelin. Pneumatyczna opona zastępuje kieszeń powietrzną odpowiednio ukształtowanym i usztywnionym termopoliuretanem. Ogumienie zostało zaprojektowane pod potrzeby startupu Starship Technologies, dostarczającego mobilne roboty do transportu paczek i żywności.

Bezpowietrzna opona Goodyear w robocie Starship Technologies

Nowoczesna technologia coraz powszechniejsza

Chociaż firma Starship Technologies obecnie obsługuje flotę ponad tysiąca robotów, tylko kilkanaście z nich zostało wyposażonych w najnowsze ogumienie Goodyear. Testy odbywają się na terenie kampusu uniwersyteckiego Bowling Green State w Ohio, gdzie dostarczają posiłki pracownikom i studentom.

Dotychczasowe wyniki testów wyglądają bardzo obiecująco – bezpowietrzna opona zapewnia wymaganą wytrzymałość oraz wygłuszenie drgań. Ogumienie ma być docelowo standardowym wyposażeniem pojazdów w celu zwiększenia ich żywotności oraz skrócenia czasu serwisowania.

Exit mobile version