Bezpowietrzna opona Goodyear (Źródło:Goodyear)
Bezpowietrzna opona Goodyear (Źródło:Goodyear)

Bezpowietrzna opona? Specjalną wersję dla robotów mobilnych testuje Goodyear

Goodyear, jak wielu innych producentów opon, rozwija własną technologię ogumienia niewymagającego pompowania. Niedawno rozpoczęły się testy kółek stworzonych specjalnie dla robotów mobilnych. Flota, dla której została zaprojektowana bezpowietrzna opona, testowo kursuje i dostarcza żywność na terenie kampusu uniwersytetu w Ohio.

Bezpowietrzna opona nie tylko dla samochodu

Roboty mobilne to bardzo dynamicznie rozwijający się dział robotyki, który – wbrew pozorom – nie jest już jedynie domeną przemysłu czy fanaberią za ogromne pieniądze. Przykładowo Hyundai proponuje wielofunkcyjną platformę przydatną w codziennym życiu, a po centrum Lublina od kilku miesięcy kursują roboty dostarczające jedzenie z restauracji. Co jednak, gdy takiego robota chcielibyśmy zastosować w sytuacji grożącej zniszczeniem gumowej opony? Goodyear testuje właśnie rozwiązanie dedykowane takim sytuacjom.

Bezpowietrzna opona to koncept, nad którym producenci opon pracują już od wielu lat. Michelin już w 2005 zaprezentowało pierwszy prototyp. Taka technologia niesie ze sobą kilka korzyści. Przede wszystkim bezpowietrzna opona jest bardzo odporna na uszkodzenia mechaniczne, przebicia i pęknięcia. Po drugie – taka opona nie wymaga kontrolowania ciśnienia powietrza w środku.

Goodyear zaprezentowało niedawno rozwiązanie bliźniacze do tego oferowanego przez Michelin. Pneumatyczna opona zastępuje kieszeń powietrzną odpowiednio ukształtowanym i usztywnionym termopoliuretanem. Ogumienie zostało zaprojektowane pod potrzeby startupu Starship Technologies, dostarczającego mobilne roboty do transportu paczek i żywności.

Bezpowietrzna opona Goodyear w robocie Starship Technologies

Nowoczesna technologia coraz powszechniejsza

Chociaż firma Starship Technologies obecnie obsługuje flotę ponad tysiąca robotów, tylko kilkanaście z nich zostało wyposażonych w najnowsze ogumienie Goodyear. Testy odbywają się na terenie kampusu uniwersyteckiego Bowling Green State w Ohio, gdzie dostarczają posiłki pracownikom i studentom.

Dotychczasowe wyniki testów wyglądają bardzo obiecująco – bezpowietrzna opona zapewnia wymaganą wytrzymałość oraz wygłuszenie drgań. Ogumienie ma być docelowo standardowym wyposażeniem pojazdów w celu zwiększenia ich żywotności oraz skrócenia czasu serwisowania.