Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja

ChatGPT trafił do Morele.net. Nie orientuje się, co sprzedają w sklepie

ChatGPT to w ostatnich tygodniach niezwykle często podejmowany temat. Popularność tego rozwiązania rośnie – trafia do wyszukiwarek i przeglądarek internetowych, a nawet do innych narzędzi. Teraz przyszedł czas, aby sztuczna inteligencja została asystentem zakupowym. Jest dostępna bowiem dla sklepu internetowego Morele.net.

Morele.net z asystentem zakupowym ChatGPT. Nie działa zbyt dobrze

Wydaje się, że oczywistym pomysłem jest, aby to sztuczna inteligencja zastąpiła doradców w sklepach online. Klientowi kupującemu telewizor czy laptop dla graczy nie zależy na tym, kto mu odpowie, tylko na precyzyjnej odpowiedzi, która go usatysfakcjonuje i przede wszystkim, rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące zakupu. Zaznaczając, że odpowiedzi mają być dokładne, człowiek, który pracuje w branży powinien znać się na sprzęcie i umieć dobrze doradzić.

ChatGPT znany jest z podawania nieprawidłowych informacji – przykładowo, w naszym teście wykazywał brak umiejętności mnożenia większych liczb. I tutaj pojawia się Asystent Morele ASK, który może już odpowiadać na pytania klientów dotyczących sprzętu. Uruchamiamy go, wchodząc na dowolną ofertę w sklepie Morele.net i klikając na guzik „Zapytaj Ekspertów”.

Po prawej stronie wyświetli nam się czatbot, który odpowie na pytanie na temat sprzętu z oferty – nie musimy schodzić do specyfikacji, zadajemy tylko odpowiednie pytanie. Jeśli zapytamy o informację, która widnieje w ofercie, działa to naprawdę sprawnie.

Natomiast gdy zapytałem czatbota o to, czy na rynku są jakieś pamięci DDR5, to ten odpowiedział, że najnowszym standardem jest DDR4, a to nieprawda. Nawet w ofercie sklepu Morele są moduły DDR5, i to zarówno te dla komputerów typu desktop, jak i laptopów. Co ciekawe, na pytanie: „Czy DDR4 są wolniejsze od DDR5”, bot odpowiada, że moduły DDR5 są bardziej energooszczędne.

ChatGPT jako asystent zakupowy musi się jeszcze wiele nauczyć

Asystent Morele ASK to z pewnością świetne rozwiązanie do uzyskania podstawowych danych o produktach, jednak jak na razie ma problemy związane z ułomnościami ChatGPT, na którym bazuje. Jak już zaznaczyłem, sprawnie sobie radzi w odpowiedzi na specyfikację produktu, ale niekoniecznie może być najlepszym narzędziem do odpowiedzi na bardziej złożone pytania.

Na przykład, zapytałem też, czy pamięci DDR5 G.Skill Trident Z5 są zgodne z płytą główną ASUS TUF GAMING X570-PLUS WiFi. Prawidłowa odpowiedź: nie są ten chipset wspiera tylko DDR4. Jednak asystent Morele twierdzi inaczej. Czy warto więc korzystać z tego narzędzia podczas dobierania części do komputera? Nie – jak na razie, Asystent Morele musi zostać jeszcze ulepszony.