Elektryczny van Iveco Daily (Źródło: ivecosales)
Elektryczny van Iveco Daily (Źródło: ivecosales)

Elektryczny van Iveco ustanawia rekord świata w holowaniu

Elektryczna wersja kultowego vana dostawczego Iveco Daily pobiła rekord świata w holowanym ciężarze, ciągnąc za sobą ciężarówki o łącznej wadze 154 tony.

Elektryczni rekordziści

Elektryczne pojazdy jakoś tak mają, że lubią prężyć muskuły i udowadniać swoją wartość w branży motoryzacyjnej na wszelkich polach. Czy to przesuwanie granic przyśpieszenia, prędkości, zwrotności, zasięgu działania, maksymalnej funkcjonalności upakowanej w niewielkich rozmiarach czy szybkości „tankowania” – elektryczne pojazdy nie przestają zadziwiać. Teraz elektryczny van firmy Iveco dokonał iście heroicznego wyczynu, stając się najsilniejszym elektrycznym dostawczakiem świata.

Elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych modeli firmy ujrzała światło dzienne w zeszłym roku. Iveco zaprezentowało elektryczną wersję swojej platformy Daily na targach IAA Transportation w Hanowerze, a następnie w Wielkiej Brytanii – na kwietniowych targach pojazdów użytkowych 2023 w NEC Birmingham. Pojazd wyposażony w elektryczny układ napędowy o mocy 140 kW, który generuje moment obrotowy 400 Nm i rozwija prędkość maksymalną 120 km/h, ma na pokładzie akumulator uważany za wystarczający na 400 km jazdy miejskiej na jednym ładowaniu.

Elektryczny van o wielkiej sile

Komercyjna wersja furgonetki, która 20 czerwca powoli toczyła się po 30-metrowym pasie startowym na lotnisku Blackbushe w Surrey, miała ciągnąć za sobą 3,5 tony, ale udało jej się znacznie więcej z brytyjskim siłaczem Adamem Bishopem za kierownicą i urzędnikami Guinnessa uważnie obserwującymi całe wydarzenie.

Van najpierw został podłączony do ciężarówki Iveco X-Way Strator, która sama miała na przyczepie 50-tonową maszynę do robót ziemnych Collard Group, a za nią ciągnięto wywrotkę Iveco X-Way 8-x4. Następnie do holowanego konwoju dołączył terenowy lotniskowy wóz strażacki. Wszystko to ważyło łącznie 153,58 tony.

Cały konwój zdołał przetoczyć się przez linię mety dzięki trybowi High Power e-vana, zapewniającego impulsy dodatkowej mocy w wymagających warunkach holowania. Dzięki temu van zapisał się w księdze rekordów w kategorii najcięższej masy holowanej przez elektrycznego vana.