Ford Pro Electric SuperVan
(fot. Ford)

Z tym elektrycznym vanem Forda nie ma szans nawet Ferrari

Ford, podczas Festiwalu Prędkości Goodwood 2022 w Wielkiej Brytanii, pokazał zmodyfikowanego vana, który wyposażony jest w silniki elektryczne o łącznej mocy 2000 KM.

Szybszy niż Ferrari!

Samochody elektryczne już wielokrotnie udowodniły, że potrafią wnieść osiągi na nowy, jeszcze wyższy poziom. Tesla Model X, czyli rodzinny SUV, rozpędza się do pierwszej setki w czasie 2,6 sekundy. Dla porównania najnowsze Porsche 911 Turbo S potrzebuje 2,7 sekundy. Trzeba przyznać, że możliwości oferowane przez Teslę są naprawdę imponujące.

Nic powinno więc dziwić, że Ford w swoim „super-vanie” postawił właśnie na silniki elektryczne. Dokładniej na pokładzie pojazdu demonstracyjnego Pro Electric SuperVan znalazły się cztery silniki elektryczne, przenoszące moc na wszystkie cztery koła. Do tego dochodzi chłodzony cieczą akumulator 50 kWh i specjalnie opracowany układ kontroli mocy.

Kierowca do dyspozycji otrzymuje imponujące 2000 KM, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 2 sekund. Jak na tle tego vana wypadają super szybkie i mega drogie auta Ferrari? Niedawno zaprezentowane hybrydowe Ferrari 296 GTS osiąga „setkę” w czasie 2,9 sekundy, SF90 Stradale potrzebuje 2,5 sekundy, a kultowy już model Enzo rozpędza się w 3,3 sekundy do 100 km/h.

Oczywiście Ford Pro Electric SuperVan nie trafi do masowej produkcji i powstał, aby tylko pokazać, że jest możliwe zbudowanie takiego pojazdu. W przeciwieństwie do wymienionych wyżej superaut z Maranello nie wyjedziemy nim na publiczne drogi, ale i tak jego osiągi i możliwości są jak najbardziej warte odnotowania.

Ford Pro Electric SuperVan
(fot. Ford)

Rozwiązania z seryjnie produkowanego Forda

Co prawda, producent zdecydował się zastosować specjalnie skonstruowane podwozie, zaprojektowane do jazdy po torze, ale Pro Electric SuperVan korzysta również z podzespołów znanych z niedawno pokazanego modelu E-Transit Custom.

Ponadto w kabinie znajdziemy obsługiwany z poziomu ekranu dotykowego system SYNC, który stosowany jest w cywilnych modelach Forda. Firma dodaje, że systemy oparte na komunikacji z siecią dostarczają kierowcy informacji i umożliwiają transmisję danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na zdalne zarządzanie pojazdem.

Wbudowany system infotainment umożliwia wybór trybów jazdy, które dostosowują mapy momentu obrotowego czy parametry układu hamowania odzyskowego do aktualnych potrzeb kierowcy. Do dyspozycji otrzymujemy:

  • Road – (droga) używany w rzadkich przypadkach „normalnej” jazdy,
  • Track – (tor) zapewnia najlepsze parametry dla osiągania wysokiej prędkości i pokonywania zakrętów na torze z oponami typu slick,
  • Drag – (wyścigi równoległe) zapewnia maksymalne przyspieszenie na torach wyścigów równoległych na oponach radialnych,
  • Drift – spektakularne drifty, pokazy zwrotności i jazda po śniegu,
  • Rally – (rajd) optymalne osiągi na asfaltowych i szutrowych odcinkach rajdowych, na oponach specjalnych.

Trzeba przyznać, że mamy do czynienia z naprawdę ciekawym samochodem. Niestety Ford Pro Electric SuperVan to tylko pojazd demonstracyjny, który nie będzie dostępny dla klientów w salonach.