Od początków historii gier wyścigowych, rozwój sztucznej inteligencji bywał kulą u nóg deweloperów. AI musiało więc trochę oszukiwać, by doświadczeni gracze mogli nacieszyć się wyzwaniem. Pomysł, który dzisiaj proponują autorzy Gran Turismo, wygląda na rewolucję światowej klasy.
Czym jest Gran Turismo Sophy?
Gran Turismo Sophy to autonomiczny asystent AI, który szkoli się na podstawie platformy opracowanej w kolaboracji między Sony AI, Sony Interactive Entertainment oraz Polyphony Digital, studia odpowiedzialnego za rewolucyjną serię gier wyścigowych.
Końcowym celem projektu jest dostarczenie graczom sztucznej inteligencji w Gran Turismo 7 na hiper-realistycznym poziomie, który będzie w stanie uczyć gracza efektywnego pokonywania zakrętów, zachowując również możliwość skalowania własnych umiejętności, porównując je z wynikami osiąganymi przez kierowców.
Pierwsze testy odbywały się na poprzedniej grze z serii, czyli wydanym w 2017 roku Gran Turismo Sport. Sophy wystarczy tylko jeden dzień, by sterowany przez nią pojazd, mógł bez problemu poruszać się po trasie. Następnego dnia, asystent jest już w stanie osiągać czasy okrążenia na poziomie 5% najlepszych kierowców. Po czterech dniach, z Sophy mogą rywalizować już tylko pojedynczy, najlepsi kierowcy z e-sportowych rejonów społeczności serii.
Prace nad AI, czyli wygrać z najlepszymi
Mając do dyspozycji ogrom samochodów, Sophy określa najpierw środowisko, w jakim się znajduje. Parametry samochodu, jego aktualna prędkość, stopień ostrości zakrętu, pozycja oraz odległość od pozostałych kierowców. To są nieliczne z czynników, jakie AI musi analizować w czasie rzeczywistym. Następnie zachodzi akcja. Przyspieszenie, hamowanie, próba wyprzedzenia, podjęcie zakrętu. Jeżeli manewr zostanie wykonany zgodnie z oczekiwaniem, AI otrzymuje pozytywny sygnał, czyli nagrodę.
Mając jednak na uwadze naturę wyścigów w Gran Turismo, nauka Sophy musi przebiegać według trzech podstawowych pryncypiów:
- Realizm Fizyki – nauka jazdy z wykorzystaniem pełnego potencjału trasy
- Taktyka Wyścigowa – opanowanie technik wyprzedzania z udoskonalaniem linii wyścigowej, przy wyciskaniu pełnej mocy z kierowanego pojazdu
- Etykieta Sportowa – agresywna, lecz uczciwa jazda, zgodna z obowiązującymi zasadami
W ramach testów, zorganizowano dwie tury zawodów, podczas których najlepsi kierowcy Gran Turismo Sport zmierzyli się z powstającą wówczas sztuczną inteligencją. Drużynowe wyścigi odbywały się na trzech trasach. Czterech zawodowych kierowców kontra cztery pojazdy sterowane przez AI. Pierwsza tura miała miejsce w lipcu, kiedy to ludzie wygrali 86:70 w łącznej punktacji. Druga runda zawodów odwróciła role, ponieważ to pokonało zawodowców 104:52. Druzgocąca przewaga pokazująca ogromny postęp, jaki Sophy poczyniła w zaledwie kilka miesięcy.
Podczas dzisiejszej prezentacji dla prasy, odbył się również wyścig pokazowy. Trzy okrążenia na Autodrome Lago Maggiore przypomniały mi, dlaczego ten sport jest tak ekscytujący. Choć samochód sterowany przez AI zajął ostatecznie pierwsze miejsce, zawodowcy nie odpuścili tak łatwo pozostałym Porsche 911 RSR sztucznej inteligencji. Najbardziej interesująca była bitwa o drugą pozycję, kiedy to trzech ludzkich kierowców wałczyło łeb w łeb z innym AI, pozwalając przy tym uzyskać sromotną przewagę Sophy na pierwszym miejscu. Udało mi się złapać podsumowanie wyścigu, dlatego spójrzcie poniżej na czasy okrążeń.
Jaka przyszłość czeka Gran Turismo Sophy?
Przede wszystkim – Gran Turismo 7. Kazunori Yamauchi podczas sesji Q&A wspomniał, że współpracuje obecnie z Sony AI nad skalowaniem Sophy w taki sposób, aby jazda z nią dostarczała przyjemności każdemu graczowi. AI z pewnością pojawi się w nadchodzącej grze, lecz nie na premierę – stosownej aktualizacji, Polyphony Digital poinformuje wszystkich z osobnym komunikacie.
Rozwój tej technologii może jednak pomóc reszcie studiów współpracujących z Sony Interactive Entertainment. Michael Spranger nie potrafił określić konkretnych planów, skupiając się obecnie na rozwoju projektu dla flagowej gry wyścigowej na PlayStation. Hiroaki Kitano, prezes Sony AI uważa, że technologia może przysłużyć się dla autonomicznych wyścigów, ale także autonomicznego sterowania pojazdami codziennego użytku oraz robotyki wysokich prędkości.
Podczas swojego wystąpienia, Kazunori Yamauchi wspomniał że przez 25 lat istnienia serii Gran Turismo, ta nie przestała nigdy być innowacyjna. Nie mogę się doczekać, aż przetestuję nowe rozwiązania w nadchodzącej grze studia. To już nie jest klasyczny rubber-banding czy też Drivatary. To prawdziwa inteligencja, która ściga się lepiej od zawodowców.