Meta Horizon Worlds (Źródło: Meta)
Horizon Worlds (Źródło: Meta)

Największy plac zabaw VR w Metaverse już dostępny

Horizon Worlds, aplikacja wokół której skupia się strategia rozwoju metaversum Zuckerberga, jest już dostępna publicznie. Użytkownicy mogą tworzyć nowe assety dla aplikacji (za które Meta płaci twórcom), eksplorować światy, grać w różne gry i spotykać się ze znajomymi.

Potężny plac zabaw – przyszłość Meta?

Meta nareszcie udostępniła szerszej publiczności zapowiedzianą dwa lata wcześniej aplikację metaversum. Horizon Worlds to wirtualna przestrzeń spotkań, po której można poruszać się przy pomocy kreskówkowego awatara, z szerokim wachlarzem gier. Platforma ma być kluczowym produktem w rozwoju metaversum – wirtualnego wszechświata. To, co odróżnia ją od istniejących już, podobnych aplikacji, to szerokie możliwości programowania i tworzenia nowej zawartości.

Twórcy doskonale zdają sobie sprawę, że siłą każdego produktu jest jego społeczność. To od tego, jak dobrze będą się czuli w Horizon Worlds ludzie, będzie zależał jego rozwój w najbliższych latach. Dlatego Horizon Worlds od początku stawia na zawartość tworzoną przez użytkowników, oferując szeroki wachlarz narzędzi do tworzenia nowych assetów oraz modyfikowania istniejących.

W Horizon Worlds organizowane są wyzwania i konkursy, zachęcające użytkowników do tworzenia nowych mechanik i obiektów. Twórcom najlepszych treści Meta rozdaje nagrody pieniężne z utworzonego specjalnie dla nich funduszu wynoszącego 10 milionów dolarów.

Dużo możliwości i… problemów

Na chwilę obecną w Horizon Worlds dostępnych jest kilkadziesiąt różnego rodzaju gier i zabaw, również dla wielu graczy. Do tworzenia kolejnych zachęca rozbudowany interfejs dla twórców, pozwalający podejrzeć kod każdego obiektu i gry w aplikacji. Te same narzędzia można wykorzystać do budowania nowych tworów.

Za sporymi możliwościami stoi też kilka kwestii do rozwiązania. Nie wiadomo np. jak moderowana będzie społeczność i jak będzie funkcjonował system karania niepożądanego zachowania, gdy przybędzie użytkowników.

Na chwilę obecną wbudowane narzędzia pozwalają raportować, blokować i wyciszać graczy, a moderatorzy pochylają się nad zgłaszanymi przypadkami. Nie jest też jeszcze jasne, w jaki sposób rozwiązane zostaną kwestie związane z prawami autorskimi do tworzonych i modyfikowanych wirtualnych obiektów.