Metawersum Facebooka, czyli garść newsów o przyszłości w VR - po konferencji Connect 2021

Metawersum Facebooka, czyli garść newsów o przyszłości w VR – po konferencji Connect 2021

Dla jednych wiadomością wczorajszego dnia jest fakt, że Facebook zmienia nazwę na Meta, dla innych – że w GTA: San Andreas będzie można wkrótce pograć w wirtualnej rzeczywistości. Ja tymczasem chciałabym się nieco bardziej skupić na samej wirtualnej rzeczywistości, której Facebook poświęcił naprawdę mnóstwo czasu podczas konferencji Facebook Connect 2021. Rozsiądźcie się wygodnie i poznajcie nowości, jakie zagoszczą w okularach Oculus.

Czym ma być metawersum?

A zacznijmy od tego, że Mark Zuckerberg jest przekonany, że jesteśmy świadkami ewolucji internetu, jaki znamy, a Meta chce być w środku tejże. Metaverse z założenia ma być wirtualną przestrzenią 3D, w której będziemy mogli dzielić się doświadczeniami z innymi, nawet, jeśli nie będziemy mogli być razem osobiście – a także robić wspólnie rzeczy niedostępne w świecie fizycznym. 

Czy tak faktycznie będzie – zobaczymy. Z całą jednak pewnością wirtualna rzeczywistość to coś, czemu warto się przyglądać. A skoro tak, przejrzyjmy, co tam Meta ma w zanadrzu, jeśli chodzi o VR i swoje okulary Oculus Quest.

To koniec Oculusa, jakiego znamy

Andrew Bosworth, odpowiedzialny w Meta za VR/AR, napisał w długim wpisie na swoim profilu na Facebooku, że począwszy od 2022 roku, Oculus Quest zostanie przemianowany na Meta Quest, a Oculus App na Meta Quest App.

W przywołanym wpisie stwierdził:

Wszyscy jesteśmy mocno przywiązani do marki Oculus, przez co była to bardzo trudna decyzja do podjęcia. Wycofujemy tę nazwę, ale jednocześnie mogę zapewnić, że pierwotna wizja Oculusa pozostaje głęboko zakorzeniona w sposobie, w jaki Meta będzie nadal napędzać masową adopcję VR.

Co więcej, okulary Meta VR nie będą wymagały do działania konta Facebook – w przeciwieństwie do tego, jak ma to miejsce obecnie w przypadku Oculusa.

Rozmowy audio przez Messengera

2021 rok zapisze się pod znakiem rozwijania aplikacji Facebook Messenger na okulary Oculus. Od lutego użytkownicy nie muszą już ściągać gogli, by móc porozmawiać ze znajomymi za pośrednictwem tej platformy, a już niebawem funkcja zostanie rozszerzona o możliwość prowadzenia rozmów głosowych (dotychczas dostępny był jedynie czat tekstowy).

Wyobrażacie sobie móc rozmawiać z awatarem swojego rozmówcy, będąc wirtualnie np. w Waszym ulubionym miejscu na ziemi? Oczywiście nie wiem czy moja wyobraźnia nie wybiega zbyt daleko, ale dokładnie to mam przed oczami, myśląc o rozmowach głosowych z użytkownikami Messengera przez okulary VR.

Ale dostępność rozmów audio w aplikacjach już działających na okularach Mety to jedno, a rozszerzenie dostępności aplikacji na okulary VR – to drugie. Mark Zuckerberg zapowiedział bowiem, że niebawem będzie można korzystać z większej liczby programów na Oculus Quest – w tym również aplikacji 2D, takich jak Slack czy Dropbox, a to wszystko dzięki narzędziu korzystającym z PWA (Progressive Web App).

Jest też coś dla aktywnych

Facebook chyba wreszcie zaczął zdawać sobie sprawę z tego, że mamy takie czasy, a nie inne, przez co sporo z nas chce lub po prostu lubi ćwiczyć w domu – również z wykorzystaniem okularów wirtualnej rzeczywistości. Właśnie dlatego na początku 2022 roku do sprzedaży trafi Active Pack, czyli zestaw akcesoriów dla aktywnych.

W jego skład będą wchodzić: łatwa do czyszczenia podkładka pod gogle oraz zestaw uchwytów, które będą podnosiły komfort korzystania z kontrolerów i ich chwyt np. podczas treningu bokserskiego. Informacje na ten temat są dość enigmatyczne – szczegóły zapewne poznamy w kolejnych tygodniach.

Facebook inwestuje w nauczanie w VR

Mark Zuckerberg zapowiedział, że Meta zainwestuje w rozwój nauczania w wirtualnej rzeczywistości 150 milionów dolarów w ciągu najbliższych trzech lat. Bo “VR to nie tylko zabawa i gry”, jak dodał Mark Rabkin, wiceprezes Oculusa. 

“VR może być potężnym narzędziem edukacji” – i właśnie dlatego Facebook podejmuje kroki w celu zwiększenia dostępu ludzi do materiałów edukacyjnych w wirtualnej rzeczywistości. Jak zostaną rozdysponowane pieniądze? Wygląda na to, że zostaną podzielone na szkolenia dla twórców treści VR i AR, współpracę z instytucjami edukacyjnymi (w tym uczelniami) oraz organizacjami non-profit czy muzeami.

_
Oczywiście to nie wszystkie newsy ze stajni Meta w związku z wczorajszymi ogłoszeniami związanymi z wirtualną rzeczywistością. Jeśli chcecie nadrobić całą prezentację Facebooka Meta, możecie to zrobić oglądając to wideo: