Statek Canopée (źródło: jifmar.net)
Statek Canopée (źródło: jifmar.net)

Z polskiej stoczni wypłynął „kosmiczny” statek z żaglami. Transportuje elementy rakiety Ariane 6

Stocznia Neptune Shipyards wraz z Partner Stocznia z Polic, na zlecenie firmy Jifmar Offshore Service, zbudowały niezwykły statek Canopée, który zaimponował światu swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami. Otrzymał on prestiżową nagrodę „Statek Roku” podczas uroczystości w Rotterdamie, co jest dowodem na globalne uznanie polskich osiągnięć w przemyśle morskim.

Hybrydowa innowacja na morzach

Canopée to pierwszy na świecie hybrydowy przemysłowy statek, łączący tradycyjny napęd diesla z siłą wiatru. Podobne konstrukcje już pływają po morzach, ale są jednostkami towarowymi. Nowy okręt zyskał innowacyjny kształt kadłuba oraz wspomagany system czterech skrzydeł Oceanwings o wysokości 37 metrów każde. Mogą one obracać się o 360 stopni i ustawiać pod różnymi kątami, dzięki czemu okręt może zmniejszać swoje zużycie paliwa o 30%, co przekłada się na znaczące obniżenie emisji dwutlenku węgla. Stery zaprojektowano w ten sposób, aby generować stałą siłę boczną w celu zapobieżenia dryfowaniu. To przełomowe podejście do napędu stanowi ważny krok w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań w transporcie morskim.

Ten rorowiec (ro-ro), czyli statek przystosowany do transportu ładunków tocznych i pojazdów, to jednostka z otwartym dachem i podwójnym napędem. Jego unikatowa konstrukcja pozwala na osiągnięcie prędkości do 16,5 węzła (ok. 30 km/h), co jest imponującym osiągnięciem dla statku o tak dużej powierzchni pokładu.

Jego jedynym dysponentem jest Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), a główne zadanie to transport komponenty rakiety Ariane 6 (długość rakiety to 60 metrów, a masa kilkaset ton) do kosmodromu Kourou, który znajduje się w Gujanie Francuskiej. Przewidzianych jest corocznie 11 kursów transatlantyckich.

Konstruktorzy, z uwagi na wyjątkowe zadanie Canopée, musieli wziąć pod uwagę rygorystyczne wytyczne co do wymagań technicznych. Statek w założeniach powinien poruszać się z ograniczonym zanurzeniem, a jego przyspieszenia poprzeczne, wzdłużne i pionowe nie powinny przekroczyć ustalonych z góry kryteriów. Wynik? Maszyna o wyjątkowej manewrowości i szybkości.

Nie tylko statek, ale i symbol

Opisywany pojazd morski, zbudowany w szczecińskiej stoczni, stanowi przełom w transporcie kosmicznym i symbolizuje polskie osiągnięcia inżynieryjne na arenie międzynarodowej. Można go traktować jako symbol polskiego geniuszu inżynieryjnego i innowacyjności, gdyż jego konstrukcja łączy w sobie zaawansowaną technologię, ale i ekologiczne rozwiązania. To dowód na to, że Polska może mieć znaczący wkład w rozwój przemysłu kosmicznego.