Uni Wheel - nowy układ napędowy dla elektryków (źródło: Hyundai)
Uni Wheel - nowy układ napędowy dla elektryków (źródło: Hyundai)

Kia i Hyundai na progu prawdziwej rewolucji w pojazdach elektrycznych. To może zmienić motoryzację

Koncerny samochodowe Kia i Hyundai połączyły swoje siły w opracowaniu nowej technologii, która ma zupełnie odmienić podejście do samochodów elektrycznych. Dzięki niemu układ napędowy, stanowiący główny element pojazdów, może zająć znacząco mniej miejsca w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. Jak działa innowacyjne podejście Uni Wheel?

Rozwiązanie, które zapewni więcej przestrzeni w pojazdach

Technologia Uni Wheel to innowacyjny pomysł marki Kia oraz Hyundai, który może doprowadzić do prawdziwej rewolucji pojazdów elektrycznych. Obecnie używane samochody są wyposażone w silnik spalinowy oraz wały przekładniowe, które razem zajmują dość sporo miejsca. W przypadku elektryków sprawa wygląda nieco inaczej, jednak nadal silnik indukcyjny lub synchroniczny nie jest mały, a sposób przenoszenia napędu nie różni się zbytnio od „spalinówek”.

Uni Wheel - nowy układ napędowy dla elektryków (źródło: Hyundai)
Uni Wheel – nowy układ napędowy dla elektryków (źródło: Hyundai)

Dlatego też koreańskie koncerny postawiły na zupełne przebudowanie technologii dla samochodów elektrycznych. Koncepcja Uni Wheel obejmuje wykorzystanie czterech osobnych silników, zamiast jednego. Każde z urządzeń ma być lokowane w pobliżu koła, a niewielki zestaw napędowy będzie wystarczający, aby przenosić moc na koła.

Elektryki z czterema silnikami zamiast jednego

Rozwiązanie to ma być sposobem na ograniczenie przestrzeni, zajmowanej przez układ napędowy elektryków, dzięki czemu pasażerowie mogą liczyć na wygodniejszą formę podróżowania. W innych przypadkach zaoszczędzone miejsce mogłoby zostać spożytkowane na większą objętość bagażnika czy zainstalowanie większych akumulatorów zasilających samochód.

Jedną z głównych zalet Uni Wheel, oczywiście poza konstrukcją pochłaniającą znacząco mniej miejsca, jest możliwość przeniesienia mocy z silnika do kół z minimalnymi stratami wydajności. Takie rozwiązanie zapewnia wyższą trwałość oraz komfort w trakcie jazdy.

Technologia kierowana jest dla kół o średnicy od 4 do 25 cali, a jej funkcjonalność można dostosować do wielu rodzajów pojazdów elektrycznych. Nadadzą się więc nie tylko do samochodów, szczególnie, że oś obrotu koła może być przesuwna. Oznacza to, że rozwiązanie może być wykorzystywane na przykład do pojazdów osobistych, które będą w stanie wspinać się po schodach.