W tym tygodniu krakowska Rada Miasta przyjęła uchwałę dotyczącą utworzenia Strefy Czystego Transportu, która docelowo ma dotyczyć całego miasta. Pierwszych zmian należy się spodziewać w lipcu 2024 roku.
Na czym polega SCT i gdzie w Europie już są obecne?
Strefy Czystego Transportu w Europie są bardzo częstym rozwiązaniem. U naszego zachodniego sąsiada utworzonych i działających niskoemisyjnych stref powstało już 58, a objęły one 70 niemieckich miast. Innym przykładem są Włochy, które to w samej Lombardii stworzyły 570 gmin o niskiej emisji, nie wspominając o reszcie kraju, wręcz usianej w tego typu strefy. Strefy Czystego Transportu obowiązują także w Grecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji, Belgii, Hiszpanii, Portugalii, na Węgrzech, a także w północnej części Europy, czyli w Szwecji oraz Norwegii.
Wprowadzenie na danym terenie SCT jest ograniczeniem wjazdu dla najstarszych pojazdów, które są źródłem wysokich emisji spalin, bezpośrednio wpływających na zanieczyszczenia powietrza oraz tworzący się smog, który każdej zimy dopada mieszkańców Krakowa.
Do zanieczyszczeń pochodzących z transportu należą pyły zawieszone, przenoszące również metale ciężkie, ale także tlenki azotu, będące jednym z powodów tworzenia się nowotworów u ludzi.
Etapy ograniczenia wjazdu na teren miasta Kraków
Weryfikacja pojazdów dopuszczonych do ruchu w danej strefie będącej SCT opiera się o badanie emitowanych spalin, a ograniczenia dotkną przede wszystkim modeli benzynowych, które nie spełniają normy Euro 3, a także dieslów, nie spełniających normy Euro 6.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma dotyczyć praktycznie całego miasta, wyznaczonego przez granice administracyjne. Takie rozwiązanie spowodowane jest chęcią uzyskania jak największego ograniczenia emisji, a co za tym idzie – wzrostu efektywności zastosowanych ograniczeń.
W pierwszym etapie, który ma rozpocząć się 1 lipca 2024 roku, zakaz wjazdu na teren miasta dostaną pojazdy ponad 30-letnie, które uważane są za samochody o największej ilości emitowanych zanieczyszczeń. Drugi etap rozpocznie się w po dwóch latach, czyli w lipcu 2026 roku, gdzie ograniczenia sprawią zakazanie wjazdu dla samochodów benzynowych ponad 26-letnich oraz ponad 16-letnich diesli.
Z ograniczeń będą zwolnieni właściciele samochodów, będący seniorami powyżej 70 roku życia, a także odpowiednio oznakowane pojazdy dla osób niepełnosprawnych oraz pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych i pojazdy specjalne.