Krakowski LajkBike, czyli wypożyczanie roweru na abonament

LajkBike, źródło: ZTP Kraków

LajkBike, źródło: ZTP Kraków

Na terenie Krakowa powstała nowa wypożyczalnia rowerów LajkBike. W zeszłym tygodniu do stolicy Małopolski dotarło pierwsze 250 sztuk rowerów. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, jako pierwszy na terenie naszego kraju, zdecydował się na formę miejskiej Długoterminowej Wypożyczalni Rowerów.

Wypożyczalnia rowerów od Lajkonika

Nowa miejska wypożyczalnia jednośladów przewiduje długoterminową formę wynajmu. Oznacza to, że użytkownicy będą mogli wypożyczać rowery na podstawie trwającej (co najmniej) miesiąc subskrypcji. W oparciu o opłatę abonamentową oraz kaucję, użytkownik danego roweru będzie mógł korzystać z niego w sposób ciągły.

W piątek do Krakowa dotarła pierwsza partia jednośladów LajkBike o liczebności 250 sztuk. Rowery zostały dostosowane do ruchu i wyposażone we wszystkie elementy, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo użytkownika pojazdu. Na rowerach zainstalowano pełne oświetlenie, które zasilane jest przez dynamo ulokowane w piaście oraz podwójną blokadę, zabezpieczaną kluczykiem, a także taśmy na bagażnikach, co umożliwi przewożenie niewielkich bagaży. Rowery zostały również wyposażone w elementy zabezpieczające przed kradzieżą w postaci zapięć, które mogą być mocowane do stojaków rowerowych lub innych dozwolonych elementów.

LajkBike, źródło: ZTP Kraków

Zasada działania i ceny abonamentu

Użytkownik danego pojazdu jest w zasadzie niczym jego właściciel. Jest za niego odpowiedzialny, co oznacza, że przetrzymuje rower u siebie, pilnuje go i dba o niego, natomiast miasto udostępnia rower LajkBike oraz pomaga w kwestiach serwisowych. Korzyści są obopólne – użytkownicy korzystają z zawsze tego samego, niezniszczonego roweru, a miasto nie jest zmuszone do ciągłej wymiany (niejednokrotnie celowo) uszkodzonych rowerów miejskich oraz nie ponosi wysokich kosztów związanych z utrzymaniem rowerów przy ulicach.

Pierwsza w Polsce Długoterminowa Wypożyczalnia Rowerów ma ruszyć w marcu przyszłego roku, a końcowa liczba pojazdów wyniesie 500 sztuk. Łączny koszt inwestycji to niecały milion złotych.

Według propozycji krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego miesięczny abonament, nakładany na użytkowników rowerów LajkBike, ma wynosić 29 złotych. Ponadto, jeśli przetarg dotyczący rowerów wyposażonych we wspomaganie elektryczne, zostanie pozytywnie rozstrzygnięty, planowany jest zakup również tego typu pojazdów, które ze względu na wyższą cenę będą objęte również wyższym abonamentem wynoszącym 79 złotych.

Exit mobile version