GreenWay, największy operator publicznych ładowarek w Polsce, ma naprawdę ambitne plany dotyczące rozbudowy swojej infrastruktury. Powstanie ponad tysiąc nowych punktów, w tym także tych oferujących moc 150 kW lub wyższą.
Jest coraz lepiej, ale…
Według danych Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, w Polsce dostępnych jest 2293 stacji ładowania samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Warto jednak odnotować, że znaczna większość z nich to bardzo wolne ładowarki AC (1627), a liczba „szybkich” ładowarek DC wynosi zaledwie 666.
Jasne, w ciągu ostatnich lat w Polsce zmieniło się sporo na plus. GreenWay, Ionity czy Orlen ciągle stawiają nowe ładowarki. Dzięki temu, samochodem elektrycznym dojedziemy w każde miejsce w naszym kraju. Szkoda tylko, że sporo ładowarek oferuje maksymalnie skromne 50 kW.
Dostępne są oczywiście szybkie ładowarki, mające co najmniej 90 kW mocy. Nawet w moim regionie, w okolicach Łodzi, mam już dostęp do punktów, w których BEV-a mogą ładować z mocą 150 kW. Co więcej, kilkadziesiąt kilometrów od mojego domu znajduje się ładowarka Ionity, która teoretycznie powinna zapewnić moc na poziomie do 350 kW.
Mimo tych wszystkich zmian, wciąż jednak brakuje szybkich ładowarek. Jest ich stanowczo za mało, co jest odczuwalne szczególnie podczas dłuższych podróży. Jak przed chwilą wspomniałem, nawet u siebie znajdę kilka szybkich punktów, aczkolwiek wypada tutaj zaznaczyć, że coraz częściej zdarza się, że są zajęte. Co z tego, że stoją, skoro muszę czekać aż zostaną zwolnione przez inne auto.
GreenWay zapowiada dużą inwestycję
GreenWay Polska zamierza zainwestować w rozwój sieci ładowania 330 mln złotych do 2026 roku. Pozwoli to na wybudowanie 825 stacji, które będą dysponować 1,5 tys. punktami ładowania samochodów, z czego 70 stacji (120 punktów) powstanie jeszcze w tym roku.
Warto mieć na uwadze, że mówimy wyłącznie o stacjach wybudowanych i należących do spółki, bowiem GreenWay planuje równolegle podłączyć do sieci kolejnych kilkaset stacji partnerskich. Ponadto standardem mają stawać się ładowarki o mocy 150 kW, czyli firma zamierza rozwiązać jeden z głównych problemów – wspomniany wcześniej brak punktów, w których możemy dość sprawnie uzupełnić energię w akumulatorach.
Również w tym roku, GreenWay zmodernizuje 60 stacji ładowania 50 kW na urządzenia o znacznie większej mocy. Większość nowych stacji będzie dysponowała mocą 150 kW, a tam, gdzie będą takie możliwości, nawet mocą 200 kW.
Dowiedzieliśmy się jeszcze, że w planach jest rozbudowa sieci serwisów, co w założeniach ma usprawnić eliminowanie ewentualnych usterek. To naprawdę ważna informacja, bowiem awarie ładowarek zdarzają się trochę zbyt często. Obecnie zespół liczy łącznie 20 osób i ma być istotnie powiększany w 2023 roku.
GreenWay w Polsce aktualnie posiada 910 punktów ładowania zainstalowanych w 460 stacjach, z czego 450 punktów pozwala na szybkie ładowanie prądem DC. Natomiast łącznie ze stacjami na Słowacji sieć składa się z 1250 punktów. W najbliższych latach będziemy obserwować intensywny rozwój infrastruktury i miejmy nadzieję, że podróżowanie samochodami elektrycznymi stanie się naprawdę komfortowe.