Lokomotywa wodorowa marki PESA, która została zaprojektowana i wyprodukowana przez polską firmę, odbyła podróż na trasie z Gdyni na Hel i z pewnością zapisze się w historii transportu kolejowego. Pojazd trafił w ręce koncernu Orlen i rozpocznie pracę na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku.
Lokomotywa wodorowa z Polski
Firma PESA, będąca największym w Polsce producentem pojazdów szynowych, już w 2019 roku pokazała prototyp swojej innowacyjnej lokomotywy wodorowej, a w grudniu 2022 roku zaprezentowano ją w pełnej krasie. Podczas testów pokazano proces tankowania, a także jazdę testową, która realizowana była na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa zlokalizowanym w Żmigrodzie.
Teraz natomiast docierają kolejne wieści. Tym razem firma PESA wypuściła swoją lokomotywę wodorową, która otrzymała już dopuszczenie do ruchu na przejazd testowy z Gdyni aż do Helu. Na tym ma jednak nie poprzestać, gdyż taki przejazd odbył się również w niedzielę 18 września, a kolejny planowany jest jeszcze na czwartek.
Lokomotywa wodorowa została wyposażona w zbiorniki o bardzo dużej pojemności, które pozwalają na zgromadzenie 175 kilogramów wodoru. Dzięki takiej budowie pojazd może pracować przez całą dobę. Dwie sztuki ogniw paliwowych natomiast otrzymały moc rzędu 85 kW.
Współpraca firmy PESA z polskim koncernem
Lokomotywa marki PESA została zakupiona przez Orlen i jest to kolejny krok w kierunku prawdziwej rewolucji w transporcie kolejowym oraz publicznym. Polski koncern ma zamiar mocno zainwestować w technologie związane z wodorem, przeznaczając do 2030 roku na te cele prawie 7,5 miliarda złotych.
Zakupiona przez Orlen lokomotywa ma stać się częścią taboru bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Polski koncern oraz PESA podpisały już umowę, w ramach której ujęty został pakiet serwisowy na 4 najbliższe lata. Obejmuje on standardowo wykonywane przeglądy, a także wymagane naprawy.