W ostatnich czasach włoscy producenci sera zdecydowali się na umieszczanie mikroczipów w swoim popularnym serze Parmigiano Reggiano, znanym również jako parmezan. Chociaż pomysł ten może wydawać się śmieszny, okazuje się, że istnieje ku temu ważny powód. Produkt ten to jeden z najstarszych i najbardziej znanych serów, a jego produkcja stanowi dumę włoskich serowarów. Proces powstawania koła parmezanu trwa aż dwa lata, a niestety wysoka cena tego produktu przyciąga wielu podrabiających, którzy chcą wykorzystać markę i jej reputację.
Surowy proces produkcji
Sam proces dojrzewania prawdziwego parmezanu trwa rok, w miejscu o górskim klimacie. Następnie eksperci oceniają jakość sera dwa lata po produkcji, aby uzyskać certyfikat chronionego oznaczenia pochodzenia (PDO). Zapewnia on, że produkt — czy to na przykład słynne francuskie szampany, czy grecka oliwa z oliwek — jest najwyższej jakości i jest produkowany tylko w określonym regionie. I to właśnie ze względu na standardy certyfikacji produkty te mają wysoką cenę.
Niestety, oszacowano, że roczna globalna sprzedaż „fałszywych” serów przynosi podrabiającym je zysk około 2 miliardów dolarów, zbliżając się do imponującej kwoty 3,1 miliarda dolarów, jaką osiągnął autentyczny produkt w zeszłym roku. Wprowadzając czipy, marka ma nadzieję zahamować serowe piractwo i chronić reputację swoich kół parmezanu.
Współpraca technologiczna dla jakości
Nicola Bertinelli, prezes CFPR, podkreśla, że „jako pierwsi włączając te bezpieczne cyfrowe etykiety do naszych kół sera, możemy nadal zapewniać bezpieczeństwo konsumentów”. Mikroczip jest tworzony we współpracy z Kaasmerk Matec i p-Chip Corporation. Umieszczono go w kodach 2D, kodach QR oraz w kodach dataMatrix.
Po połączeniu tych etykiet z czipami tworzy się cyfrowy odpowiednik sera. P-Chip działa jak specjalna kotwica, która za pomocą technologii blockchain tworzy komputerową kopię rzeczywistości. Może być skanowany, aby śledzić produkt i jego pochodzenie.
Około 100 000 kół sera Parmigiano Reggiano zostało wyposażonych w cyfrowe mikroczipy w zeszłym roku. Po tym sukcesie CFPR rozważa wprowadzenie tej technologii dla wszystkich produkowanych parmezanów w przyszłości.