Politechnika Gdańska pozyskała samochód badawczy, który pozwoli przyjrzeć się bliżej kondycji polskich dróg, autostrad, a nawet lotnisk. Ten bohater na czterech kołach ma dostarczyć szczegółowe analizy zarządcom tego typu obiektów, by ci mogli stworzyć lepsze procedury, które ograniczą uciążliwe remonty i przerwy w ruchu.
Wnętrze tego pojazdu skrywa nowoczesne czujniki 3D
Samochód wygląda niepozornie, niemal tak samo, jak zwykły dostawczak, gdyby nie oznaczenia drogowe i to, że jego wnętrze jest naszpikowane nowoczesną technologią. Na pokładzie auta znajduje się zaawansowany system wykorzystujący sygnał laserowy LCMS-2 (Laser Crack Measurement System), który pozwala wykonać bardzo dokładne pomiary nawierzchni i wykryć wszelkie koleiny, ubytki oraz spękania, a nawet sprawdzić ich głębokość oraz ocenić potencjalne niebezpieczeństwo. Wspomniany pomiar opiera się na przetworzeniu obrazu 3D nawierzchni w czasie rzeczywistym i to w bardzo wysokiej rozdzielczości.
System ten, z dużą czułością i dokładnością, potrafi wyłapać uszkodzenia na większości typów nawierzchni drogowych, zarówno asfaltowych, jak i z betonu cementowego, już na wczesnym etapie ich powstawania.
prof. Marek Pszczoła, pracownik naukowy gdańskiej Katedry Inżynierii Transportowej
Dodatowo pojazd posiada moduł GPS, który dokładnie lokalizuje uszkodzenia i który do poprawnego działania nie wymaga obniżenia prędkości, co z kolei nie czyni auta uciążliwym dla innych kierowców podczas rutynowych prac.
Samochód pomoże w lepszy sposób planować naprawy dróg
Pozyskane dane są analizowane przez oprogramowanie, a gotowe wyniki, oprócz tego, że zawierają szczegółowe informacje na temat szerokości i głębokości uszkodzeń, raportują także o możliwości pogłębiania się wykrytych ubytków. Zebrane dane będą użyteczne publicznie, ponieważ naukowcy planują przekazywać sporządzone przez siebie prognozy organom zarządzającym drogami i obiektami, by ci mogli poczynić odpowiednią gradację ryzyka i lepiej rozplanować remonty.
Samochód został zakupiony w ramach grantu Gdańsk Tech Research Facilities. Warto wspomnieć, że pracownicy Zespołu Budowy Dróg, działającego w ramach Katedry Inżynierii Transportowej, od wielu lat prowadzą badania naukowe oraz prace badawczo-rozwojowe, których celem jest ocena terenowa odcinków dróg, więc świeżo otrzymane narzędzie na pewno bardzo pomoże projektowi się rozwinąć.