Dron monocykl (Źródło: arxiv)
Dron monocykl (Źródło: arxiv)

Ta niecodzienna konstrukcja to dron powietrze-ziemia

Chińscy naukowcy zbudowali drona zdolnego do lotu oraz poruszania się po ziemi. Monocykl, dzięki przełączaniu się między trybami, może oszczędzić znaczne ilości energii.

Niecodzienne konstrukcje do niecodziennych zadań

Wydaje się, że wyobraźnia inżynierów do konstruowania nietypowych modeli dronów nie zna granic. Drony transportowe z linką, drony-nietoperze, badawcze torpedy, urocze amfibie, płaskie gąsienice, węgorze, hydrożelowe ślimaki i wiele, wiele więcej. Najnowsza innowacja pochodzi z Uniwersytetu Zhejiang i łączy… monocykl z bezzałogowym statkiem powietrznym.

Roller-Quadrotor to hybrydowy quadrotor naziemny i powietrzny, który łączy zwiększoną manewrowość quadrotoru z długą wytrzymałością pojazdu naziemnego.

Latanie odbywa się dzięki konfiguracji quadrocoptera i czterem siłownikom zapewniającym ciąg. Toczenie jest wspomagane przez obracającą się strukturę napędzaną monocyklem i wspomaganą przez wirnik. Podczas poruszania się na ziemi pojazd musi pokonać opór toczenia i skręcania, oszczędzając w ten sposób energię w porównaniu z lotem tryb

Jin Wang, członek zespołu badawczego
Dron monocykl (Źródło: arxiv)
Dron monocykl (Źródło: arxiv)

Zabawna konstrukcja ma jednak wiele zalet

Konstrukcja rozwiązuje problemy typowych wiropłatów, zmniejsza zużycie energii i umożliwia poruszanie się po trudnym terenie, np. pełnym wąskich szczelin. Dron, dzięki wyjątkowemu systemowi sterowania, potrafi płynnie przełączać się między dwoma trybami. Według zespołu – testy konstrukcji przebiegły bardzo pomyślnie:

Wyniki eksperymentów pokazują, że może przełączać się płynnie między ruchem powietrznym i naziemnym oraz być w stanie bezpiecznie przejść przez wąską szczelinę o połowę mniejszą od jego średnicy. Poza tym jest w stanie przetoczyć się na odległość około 4 razy większą niż lecąc lub operować około 42 razy dłużej niż latając.

Jin Wang, członek zespołu badawczego

Kolejne zaplanowane ulepszenia konstrukcji obejmują poprawienie dokładności i algorytmu sterowania. Na późniejszych etapach planowana jest też optymalizacja strukturalna i redukcja masy.

Więcej o nietypowym monocyklu można przeczytać w oficjalnej publikacji naukowej zespołu.