Zakończyły się testy największego komercyjnego silnika działającego na mieszance paliwowo-wodorowej. Potężna konstrukcja wykazała poprawę wydajności i zmniejszoną emisję gazów cieplarnianych.
Nowoczesne, zielone silniki
Inżynierowie opracowują coraz wydajniejsze i bardziej zielone metody pozyskiwania energii. Powoli opanowujemy fuzję jądrową, a w laboratoriach powstają coraz ciekawsze eksperymenty i prototypy. Póki co pozostaje nam jednak polegać na rosnącym udziale elektrowni wodnych, wiatrowych i słonecznych.
Jednak zielone elektrownie nie zawsze są stabilne, a wahania w produkcji energii trzeba kompensować bardziej konwencjonalnymi systemami prądotwórczymi. Grupa technologiczna Wärtsilä i WEC Energy Group udowodniła, że nawet te konwencjonalne metody mogą być ekologiczne.
Wärtsilä 50SG o znamionowej mocy 18000 kW to zespół prądotwórczy czterosuwowego silnika gazowego o zapłonie iskrowym. Tego typu konstrukcja służy do szybkiego i elastycznego dostarczania energii w krytycznych momentach oraz równoważenia energii dla miast. Szybki rozruch pozwala sprawnie reagować na wahania wynikające z wykorzystania źródeł odnawialnych. Międzynarodowemu zespołowi inżynierów udało się zbudować i przetestować z sukcesem wersję działającą na mieszance paliwowo-wodorowej jako pierwszym na świecie.
Testy trwały trzy dni i wykazały zdolność silnika do współspalania mieszanek wodorowych, wykazując wyraźną poprawę wydajności silnika i zmniejszoną emisję gazów cieplarnianych, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z emisjami NOx.
Testy te dostarczają wyraźnych dowodów na to, że technologia silników Wärtsilä może zapewnić przyszłościowe rozwiązania zasilania, które wniosą ogromny wkład w działalność bezemisyjną.
Anja Frada, dyrektor operacyjny Wärtsilä Energy
Najpotężniejszy (i ekologiczny) w swojej klasie wagowej
Wykorzystanie zasobów energii odnawialnej, takich jak wiatr i słońce, rośnie, stwarzając możliwości produkcji wodoru do długoterminowego magazynowania energii z nadmiaru energii odnawialnej. Wodór jest szczególnie przyjazny dla środowiska, ponieważ spala się bez wytwarzania jakichkolwiek form węgla, w tym CO2.
Ponieważ wprowadzamy więcej energii odnawialnej online, musimy upewnić się, że możemy utrzymać włączone światła, gdy słońce nie świeci i nie wieje wiatr. Wyniki tego projektu są mocnym wskaźnikiem, że te dyspozycyjne jednostki mogą być zasilane paliwami o bardzo niskiej i bezemisyjnej zawartości.
Gale Klappa, prezes wykonawczy WEC Energy Group
Zespół nie ustaje w pracy i estymuje, że do 2026 roku uda się opracować koncepcję silnika i elektrowni na czysty wodór.