Firma SMART Tyre Company stworzyła oponę rodem z kosmosu. Niebawem będzie dostępna do zastosowania w rowerach. Z czego została zrobiona i skąd taki pomysł?
Superelastyczny materiał i technologia testowana dla łazików NASA
Opona METL została wykonana z superelastycznego materiału, jakim jest NiTinol+, czyli stopu metalicznego niklu i tytanu, w oparciu o technologię Shape Memory Alloy Radial Technology, w skrócie SMART. Pomysł na początku testowany był na potrzeby NASA dla łazików, które miałyby w przyszłości wybrać się na Księżyc czy Marsa.
Opona ze stopu metali jest elastyczna, bezpowietrzna i podczas nacisku zmienia swoją strukturę molekularną, a następnie wraca do pierwotnego kształtu. Takie materiały nazywane są stopami z pamięcią kształtu (SMA), co oznacza, że po przyłożeniu naprężenia dochodzi do zmiany fazowej z austenitu w martenzyt. Gdy dane naprężenie przestanie oddziaływać na powierzchnię opony, dochodzi do natychmiastowego powrotu z martenzytu w austenit.
Produkt, który wejdzie na rynek, będzie miał dodatkowo warstwę z materiału łączącego gumę i polimer, dzięki czemu bieżnik będzie trwalszy, a przyczepność zapewniona bez względu na panujące warunki atmosferyczne.
Opony METL – bezawaryjność, zwiększenie trwałości i wzrost bezpieczeństwa
Opony METL stanowić będą dla rowerzystów pneumatyczną alternatywę dla tradycyjnych opon rowerowych, która zapewni płynną i lekką jazdę, gładkość prowadzenia, a przede wszystkim trwałość, większą przyczepność i bezpieczeństwo.
Jak twierdzi producent, opona będzie jedna na całe życie roweru. Awaryjność opony będzie zdecydowanie mniejsza, gdyż nie jest możliwe jej przebicie, ale również nie ma możliwości jej niedopompowania, co miałoby bezpośredni wpływ na jakość jazdy. W przypadku zainstalowania jej w samochodach możliwe byłoby ograniczenie zużycia paliwa oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
Firma SMART Tyre Company (STC) została wybrana do sprawdzania swojej koncepcji opon METL w samochodach Hyundai Motor Company oraz Kia Corporation. Pomysł jest dość ciekawy, szczególnie biorąc pod uwagę powszechny problem z zużytymi oponami, których produkcja na świecie co roku sięga 2,7 miliarda.