21 kwietnia odbył się pierwszy na świecie AI Fashion Week. Największe marki zgłaszały projekty stworzone z wykorzystaniem możliwości oferowanych przez sztuczną inteligencję. Trzech nagrodzonych projektantów zobaczy swoje pomysły w formie fizycznej kolekcji ubrań.
SI coraz głębiej w fizycznej sferze życia
W zaledwie kilkanaście miesięcy od czasu pojawienia się ChatuGPT w szerszej świadomości zapanował absolutny boom na narzędzia SI, wdrażane coraz głębiej nie tylko w abstrakcyjnych modelach obliczeniowych, ale tez w codziennych zastosowaniach. Pojawili się inteligentni kompani dla zwierząt, urzędowi asystenci, fake’owi celebryci czy modowi doradcy. Zwłaszcza świat mody zachwycił się możliwościami oferowanymi przez sztuczną inteligencję, bo oto niedawno zakończył się festiwal modowy AI Fashion Week — pokaz projektów wytworzonych z wykorzystaniem algorytmów SI.
Zwrócenie się do tego typu narzędzi to element większego ruchu projektantów i producentów stających się bardziej świadomych wpływu przemysłu modowego na przyrodę. Skutkuje to zmianami nie tylko w zakresie wykorzystywanych tkanin, ale też samych projektów. Rezultatem jest zwrot w stronę większej ponadczasowości i funkcjonalności ubrań, z naciskiem na wygodę i trwałość.
Pandemiczna rzeczywistość zmusiła wiele pokazów mody do przeniesienia się do świata wirtualnego, co nauczyło projektantów wykorzystywać potencjał narzędzi komputerowych i platform cyfrowych. Od renderingów i animacji 3D po hologramy i wirtualną rzeczywistość — możliwości cyfrowej mody okazały się nieograniczone.
Uważam, że moda wirtualna będzie kwitnąć, ponieważ łączy dwa niezwykle silne mega trendy – dążenie do minimalizowania wpływu na środowisko oraz potrzebę ekspresji dla naszych cyfrowych ja.
Marta Fryzowska, Wiceprezeska zarządu VRG S.A.
Cyfrowy festiwal, fizyczne nagrody
Podczas Fashion Week w Spring Studios w Nowym Jorku, obecni na miejscu znawcy branży mogli zapoznać się z moda prezentowaną na 24 ekranach cyfrowego wybiegu. Na pierwszy rzut oka wiele z nich wyglądało jak standardowe pokazówki i zdjęcia modowe, robione w niecodziennych warunkach takich jak las czy pustynia. Wszystkie one były jednak wytworem programów do przetwarzania obrazu. 10 najlepszych kolekcji zostanie ocenionych przez panel ekspertów branżowych. Z tej dziesiątki zostanie wybranych trzech zwycięzców, których kolekcje ujrzą światło dzienne jako fizyczne produkty pod marką Revolve.
Chodzi o to, aby stać się konkursem podobnym do nagrody LVMH, w którym zamierzamy wprowadzić nowych projektantów. Albo są już w świecie mody, albo nie, ale dzięki tym narzędziom będą mogli wejść do niego poprzez swoją estetykę i pomysły.
Cyril Foiret, założyciel studia kreatywnego Maison Meta
Konkurs jest więc szansą dla biorących udział na wypłynięcie na szersze wody świata mody. Zarówno uczestnicy, jak i wielkie nazwiska branży wierzą, że „każdy w branży modowej w taki czy inny sposób wdroży sztuczną inteligencję do swojego przepływu pracy”.