gamechange
gamechange

Pacjenci z lękami będą poddawani terapii VR

Agorafobia diagnozowana jest u osób, które odczuwają nieuzasadniony, chorobliwy lęk przed otwartą przestrzenią. Już na samą myśl o samodzielnym wyjściu z domu ogrania je paniczny strach. Jak dotąd nie udało się jednoznacznie określić przyczyn agorafobii. Na szczęście można ją leczyć: stosując farmakologię lub poddając się terapii VR, która podobno przynosi wymierne korzyści.

Terapia VR zamiast spotkania ze specjalistą

W przypadku chorych każde opuszczenie domu wiążę się z ogromnym stresem, dlatego też zazwyczaj te osoby żyją w odosobnieniu. Terapia ze specjalistą może im pomóc poczuć się lepiej, jednak osobiste spotkanie z nim wydaje się być niemożliwe. To właśnie z myślą o tych ludziach stworzono zautomatyzowaną terapię w wirtualnej rzeczywistości (VR). Obecnie jest poddawana badaniom klinicznym.

Według naukowców, technologia ta zastąpi prawdziwego terapeutę. Pacjenci odbędą wirtualną wizytę poza domem, doświadczając interakcji z innymi ludźmi. Dodatkowo będą mogli wykonywać tam takie same czynności, jakie robią, przebywając w mieście, czyli pójdą do sklepu, kupią kawę lub odwiedzą lekarza.

W ten sposób program o nazwie gameChange skupia się na problemie, który jest powszechny u osób ze zdiagnozowaną psychozą – intensywnych lękach przed przebywaniem na zewnątrz w codziennych sytuacjach. Celem terapii jest oczywiście całkowite wyleczenie i powrót pacjenta do normalnego życia.

Leczenie chętnych rozpoczęte

Badania kliniczne rozpoczęto na chętnych osobach posiadających zdiagnozowaną psychozę w Newcastle. Okazało się, że największe korzyści odniosły osoby z najtrudniejszymi problemami psychologicznymi. Tacy, którym najtrudniej było opuścić dom, oraz ci, którzy mieli najwięcej objawów psychicznych, takich jak silny lęk, depresja, urojenia i halucynacje.

Po siedmiu latach choroby czuję się znacznie lepiej. Udało mi się nawiązać więcej kontaktu wzrokowego z ludźmi, bez odczuwania dużego niepokoju, mogłem chodzić ulicą, nie martwiąc się, że ktoś podchodzi do mnie.

Powiedział jeden z pacjentów.

Jak twierdzi główny badacz, to dzięki gameChange terapia może być stale nadzorowana przez szereg pracowników. A chory może ją odbywać w różnych miejscach, nawet będąc w domu. To znacznie ułatwia współpracę i wpływa korzystnie na pacjenta. Badanie wykazało, że po terapii pacjenci mogli nareszcie cieszyć się życiem – brać udział w czynnościach, które wcześniej uważali za nie do pomyślenia.

Do tej pory dostęp do skutecznych terapii psychologicznych był ograniczony, ze względu na brak odpowiedniej ilości dostępnych specjalistów. Zautomatyzowana terapia VR z wbudowanym wirtualnym trenerem oferuje rozwiązanie tego problemu.