Wyobraź sobie, że Twój nowy przyjaciel z Robloxa, z którym śmiejesz się i rozmawiasz w wirtualnym świecie, tak naprawdę mieszka w Korei i cały czas pisał do Ciebie po koreańsku, natomiast Ty odpowiadałeś mu po polsku. Dzięki nowym tłumaczeniom w czasie rzeczywistym w AI, możliwa stała się płynna komunikacja między osobami mówiącymi różnymi językami.
Komunikacja ponad granicami
Podczas gry w Roblox mamy opcję aktywowania czatu tekstowego. To właśnie tam od teraz będą wyświetlane automatyczne tłumaczenia, na przykład z koreańskiego na angielski lub z tureckiego na polski i odwrotnie, tak aby każda osoba widziała rozmowę we własnym języku. Dodatkowo przy każdej przetłumaczonej wiadomości pojawi się specjalna ikona, która daje możliwość podejrzenia treści w oryginale. Wyświetlane są one w czasie rzeczywistym, z opóźnieniem około 100 milisekund, sprawiając, że proces tłumaczenia w tle jest niemal niewidoczny.
AI w tłumaczeniach nie jest nowością – większość treści w grze jest już automatycznie tłumaczona. Jednak głównym celem twórców było przejście z tłumaczenia statycznych treści na rozmowy, które toczone są w czasie rzeczywistym i właśnie się to udało.
System korzysta z jednego wspólnego modelu opartego na transformatorach modelu LLM, który radzi sobie z tłumaczeniem 16 języków. To jak posiadanie wielu aplikacji do tłumaczeń, każdej specjalizującej się w grupie podobnych języków, dostępnych przez jeden wspólny interfejs. Każdy „ekspert” ma inną specjalność, co prowadzi do bardziej efektywnego szkolenia i wnioskowania — bez obniżania jakości.
Wprowadzona zmiana już teraz przekłada się zwiększenie zaangażowania i jakości sesji użytkowników na platformie — spędzają oni zdecydowanie więcej czasu w grze, gdyż komunikacja z innymi osobami przychodzi z łatwością.
W przypadku, gdy języki biorące udział w konwersacji były mniej popularne, np. tłumaczono z francuskiego na tajski, stanowiło to jeszcze większe wyzwanie ze względu na brak danych wysokiej jakości. W tych przypadkach zastosowano tłumaczenie zwrotne, w ramach którego treść jest ponownie tłumaczona na język oryginalny, a następnie porównywana z tekstem źródłowym pod kątem zgodności.
Roblox stawia na dalszy rozwój, dlatego już teraz mówi o pracach, które obejmują wdrożenie tłumacza do czatu głosowego na tej samej zasadzie, w jaki sposób działa on na tekstowym. Warto dodać, że twórcy gry nie są pionierami w tego typu rozwiązaniach, gdyż YouTube jakiś czas temu informowało o wprowadzeniu automatycznego dubbingu tworzonego przez narzędzia AI firmy.