Coraz więcej produktów obsługuje Matter (źródło: Switchbot)
Coraz więcej produktów obsługuje Matter (źródło: Switchbot)

Roboty Switchbot obsługują Matter, ale kiepsko. Wina leży po stronie platform inteligentnego domu

Marka Switchbot rozszerza listę swoich urządzeń o kolejne obsługujące technologię Matter. Standard inteligentnego domu pozwala na korzystanie z urządzeń za pośrednictwem wiodących platform Smart Home. Wśród sprzętów pojawiły się najnowsze roboty sprzątające, które jednak póki co da się tylko włączać i wyłączać w aplikacjach innych niż utworzonej przez producenta.

Matter, czyli Smart Home jeszcze bardziej inteligentny

Standard Matter to coś, na co czekali fani Smart Home’u. Technologia ta została okrzyknięta wielką integracją, która miała sprawić, że część opcji inteligentnych urządzeń należących do różnych producentów będzie dostępna w obrębie jednej, wygodnej i preferowanej przez nas platformy. Wśród najpopularniejszych systemów znajduje się Google Home, Apple Home, Amazon Alexa i Samsung SmartThings.

Poszczególni producenci dostosowują swoje własne sprzęty, aby funkcjonalność Matter faktycznie była wygodą, a nie katorgą i utrudnieniem w obsłudze. Jedną z marek, która zaangażowała się w rozwój standardu inteligentnego domu jest Switchbot. Firma ta zajmuje się m.in. produkcją silników do zasłon, smart przycisków, zamków do drzwi, oświetlenia, a także robotów sprzątających. W portfolio znajdziemy też oczywiście huby, dzięki którym połączenie się z wiodącymi platformami jest w ogóle możliwe.

Hub 2 z Matter (źródło: Switchbot)
Hub 2 z Matter (źródło: Switchbot)

Marka Switchbot ogłosiła, że wiele produktów spod jej skrzydeł obsługuje teraz Matter, co sprawia, że można je (częściowo) obsłużyć z poziomu aplikacji, takich jak Apple Home, Google Home i Amazon Alexa. Podstawą współpracy jest zaprezentowany w zeszłym roku SwitchBot Hub 2. Synchronizacja objęła ponad dziesięć ciekawych produktów.

Coraz więcej produktów obsługuje Matter (źródło: Switchbot)
Coraz więcej produktów obsługuje Matter (źródło: Switchbot)

Switchbot i roboty „obsługujące” Matter

Matter dotarło teraz do najsłodszego robota sprzątającego, jakiego mogliśmy dotychczas zobaczyć – mowa tutaj oczywiście o miniaturowym K10+. Standard objął też praktycznie bezobsługowy model S10, wyposażony w zaawansowaną stację dokującą, którą można wygodnie podłączyć do domowej sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej. Obydwa urządzenia da się uruchamiać z poziomu Apple Home. Trzeba jednak przyznać, że funkcjonalność jest mocno ograniczona – za pomocą platformy giganta z Cupertino można robota tylko włączyć i wyłączyć (odesłać do stacji bazowej).

Można więc uznać, że jest to póki co mało użyteczne, bo od dawna da się dodawać roboty do m.in. aplikacji Google Home za pomocą chmury, jednak właśnie ograniczone do opcji on/off. Możliwe, że z czasem platformy Smart Home obsłużą także dostosowanie trybów sprzątania, generowanie powiadomień czy alertów. Jak twierdzi The Verge, mapowanie nadal pozostanie wyłącznie kwestią systemu producenta danego robota.

Switchbot powiadomił też o objęciu standardem inteligentnego domu przycisku na urządzeniu Hub 2 oraz pilota. Użytkownik może więc utworzyć scenariusze w aplikacji producenta, aby móc je uruchamiać za pomocą Siri. Podobnie sprawa ma się także z czujnikami, które odpowiedzialne są za monitorowanie klimatu wewnętrznego w danym pomieszczeniu. Matter trafiło także do wszystkich produktów z serii Smart Light, a więc m.in. do kolorowych żarówek i lamp.