Samolot (źródło: Pixabay)
Samolot (źródło: Pixabay)

SAF, czyli zrównoważone paliwo do silników odrzutowych

Transport lotniczy pozwala na masowe przemieszczanie się ludzi i transport towarów, jednak przez rodzaj spalanego w silnikach paliwa, emisja zanieczyszczeń jest wysoka, a to zachęca do zmian w kwestii zużywanego paliwa. Dlatego też grupa specjalistów postanowiła podjąć próbę wykorzystania ligniny, aby stworzyć czyste paliwo lotnicze.

Czym jest SAF?

SAF zazwyczaj jest mieszanką tradycyjnego paliwa z dodatkiem biomasy. Dzięki temu możliwe jest ograniczanie emisji szkodliwych gazów do powietrza, do czego zobowiązała się branża lotnicza. Dotychczas niemożliwe było zastosowanie 100% zrównoważonego paliwa, jednak współpraca amerykańskich naukowców z Massachusetts, Washingtonu oraz Departamentu Energii dała nadzieję na powstanie paliwa lotniczego w 100% zrównoważonego przez wykorzystanie ligniny.

Lignina to polimer i składnik roślin, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie właściwości, takich jak wytrzymałość na ściskanie oraz utrzymywanie sztywności w drewnie. Składnik ten odkłada się w ścianach komórkowych i zazwyczaj nie jest używany przez wzgląd na specyficzne właściwości chemiczne, które utrudniają jej rozkład. Mimo to amerykańscy naukowcy postanowili ją wykorzystać.

SAF, paliwo z ligniny
Biomasa z topoli, olej ligninowy i paliwo, źródło: Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej

Paliwo z ligniny – czy możliwe jest osiągnięcie w pełni zrównoważonego paliwa?

Naukowcy opracowali proces, który pozwala na łatwe usuwanie tlenu z ligniny, dzięki czemu węglowodory można kolejno wykorzystać jako paliwo do silników odrzutowych w lotnictwie. Co ciekawe, lignina standardowo jest Stosunkowo nieprzydatna, bo zazwyczaj ulega zniszczeniu poprzez spalanie – wcześniej wykonywane badania naukowe wskazywały na zawartość około 30% tlenu. Aby paliwo nadawało się do użycia w silnikach odrzutowych, konieczne jest zejście z zawartością tlenu poniżej 0,5%.

Dlatego też pojawiła się idea oczyszczania ligniny z tlenu w różnych procesach, w tym przy zastosowaniu katalizatorów z węglikiem molibdenu. Mimo tym zabiegom, zawartość tlenu spadła jedynie do 1%, co na ten moment uniemożliwia zastosowanie w 100% zrównoważonego paliwa w transporcie lotniczym.

Daje to jednak możliwości do dalszych badań, których wyniki mogą być obiecujące.