Samochód Rimac Nevera (Źródło: rimac)
Samochód Rimac Nevera (Źródło: rimac)

Szalony elektryczny samochód Rimac Nevera bije 23 rekordy w jeden dzień

W trakcie jednego dnia hipersamochód Rimac Nevera pobił prawie wszystkie istotne rekordy przyspieszenia i hamowania.

Hipersamochód, który nie potrzebuje benzyny, by bić rekordy

Biopaliwa, wodór, elektryczność… mamy mnóstwo możliwości na budowanie szalonych zabawek dla dużych dzieci, z których korzystamy pełnymi garściami. Dzięki nieograniczonej wyobraźni konstruktorów możemy zawiesić oko na napędzanym plastikiem GB110, wodorowym Alpenglow czy elektrycznym Pininfarina Battista. Wszystkie te cudeńka przyćmił jednak niedawno Rimac, którego model Nevera, od długiego czasu już w produkcji, pobił wszelkie możliwe rekordy torowe.

Samochód Nevera, z mocą 1914 koni mechanicznych (1426 kW) i momentem obrotowym 3600 Nm ustanowił najwyższy rekord prędkości dla produkowanych pojazdów elektrycznych: 415 kilometrów na godzinę. Ponadto model zdobył 23 inne rekordy osiągów samochodu produkcyjnego. Konstrukcji udało się nawet pobić własną specyfikację, rozpędzając się od 0 do 60 mil na godzinę w 1,74 sekundy, podczas gdy Rimac informował o 1,85 sekundy.

Do benzynowych brakuje już tylko odrobinę

Nevera zrobiła piorunujące wrażenie, choć do benzynowych potworów pokroju SSC Tuatara brakuje jej jeszcze trochę (rekord prędkości Tuatary wynosi 460,43 km/h). Założyciel firmy nie kryje jednak dumy ze swojego dziecka:

Dorastając, zawsze patrzyłem z podziwem na samochody, które tworzyły historię, przesuwając poprzeczkę pod względem osiągów i byłem pod wrażeniem rewolucyjnej technologii, którą wnosiły na drogi. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że samochód, który stworzyliśmy, może rozpędzić się do 400 km/h i wyhamować do 0 w czasie krótszym niż McLaren F1 potrzebował, aby rozpędzić się do 350 km/h.

Mate Rimac, założyciel i dyrektor generalny
Rekordy pobite przez Rimaca (źródło: Rimac)
Rekordy pobite przez Rimaca (źródło: Rimac)

Nie zmienia to faktu, że samochód nie został jeszcze przetestowany na tradycyjnym torze wyścigowym. Czy więc równie wspaniale poradziłby sobie na zakrętach? Przy wadze 2300 kilogramów, z czego większość to masa akumulatora o pojemności 120 kWh, bestia mogłaby mieć trudności w pokonaniu rekordu hybrydowego Mercedesa AMG One.