Firma Schaeffler rusza z produkcją nowych układów napędowych, dedykowanych dla rowerów elektrycznych typu ride-by-wire. Najnowszy układ pozbawiony jest łańcuchów i pasków, jak zatem działa?
Nowe rozwiązanie układu napędowego dla rowerów elektrycznych
Po półtorarocznym dopracowywaniu nowego układu napędowego firma Schaeffler wreszcie wprowadza produkt na linię produkcyjną. Takie rozwiązanie generuje zasadnicze zmiany rowerów elektrycznych, tworząc inny styl pojazdu hybrydowego.
Główną różnicą nowego układu napędowego jest pozbawienie roweru łańcuchów i pasków, czyli fizycznych połączeń tworzonych pomiędzy pedałami i kołami. W zamian za takie rozwiązanie, Schaeffler wprowadził układ, który składa się z elektrycznych i mechanicznych układów napędowych, ułożonych szeregowo.
Oznacza to, że siła, jaką użytkownik pojazdu używa do naciskania na pedały, przekształcana jest w energię elektryczną. Ta z kolei przenoszona jest dzięki przewodom, skąd używana jest do napędzania silnika, a co za tym idzie – obracania kół.
Jak działa nowy układ napędowy i jakie są plany firmy Schaeffler?
Zasada działania opiera się o zamontowany przy pedałach generator elektryczny, umożliwiający przekształcenie energii kinetycznej w elektryczną. W silniku natomiast dochodzi do kolejnego przekształcenia, tym razem na energię kinetyczną, aby napędzić rower.
Każdy wyprodukowany nadmiar energii natomiast magazynowany jest w akumulatorze, który można również ładować za pomocą prostego gniazdka ściennego.
Opracowany system „Free Drive” mógłby odnaleźć wiele zastosowań, jednak, jak twierdzi producent, najlepszym jest właśnie użycie go do rowerów, na których przewożone są towary. Sprzedaż systemu ma ruszyć jeszcze w tym roku, a producenci elektrycznych rowerów typu e-cargo już ustawiają się w kolejce.