spotify
spotify fot. Pixabay

Spotify i Tinder wykorzystują algorytmy oparte o AI, by na nas wpływać

Czy Spotify i Tinder znają Cię bardziej, niż myślisz? Nowe funkcje, wykorzystujące ukrytą sztuczną inteligencję, śledzą każdy Twój ruch podczas używania tych aplikacji. Gdy tylko włączasz kolejny ulubiony utwór na Spotif, czy też oglądasz profile na Tinderze, algorytm uzyskuje coraz więcej informacji na temat Twoich upodobań. Następnym razem, gdy z nich skorzystasz, podsuną Ci piosenkę lub pokażą osobę, która ich zdaniem Ci się spodoba.


Spotify i Tinder wykorzystują tajną sztuczną inteligencję do wpływania na użytkowników

Sztuczna inteligencja pracuje na podstawie algorytmu, który przede wszystkim ma za zadanie analizować działania użytkownika w sieci. Następnie uzyskane informacje są wykorzystywane do jeszcze większej personalizacji doświadczeń online. Choć nie do końca jest wiadome, jak odbywa się cały proces zbierania i przekształcania informacji, to jest on dopasowany tak, by firmy udostępniające wybrane aplikacje mogły zarobić na swoich użytkownikach jak najwięcej. Przynajmniej do takich wniosków doszedł pewien zespół naukowców z Uniwersytetu z Auckland.

W artykule opublikowanym przez Journal of the Royal Society prawnicy i eksperci muzyczni próbowali lepiej zrozumieć, jak działają algorytmy w Spotify i Tinderze. Oczywiście wystosowali prośbę o wyjaśnienie tego zagadnienia do samych zainteresowanych, jednak te pozostały bez odpowiedzi. Co więcej, odnieśli wrażenie, że nastawienie właścicieli tych przedsiębiorstw jest coraz bardziej wrogie w obliczu badań naukowych i krytyki.

Najbardziej niepokojące jest to, że platformy takie jak Facebook i Twitter kierują nas w stronę konkretnych wiadomości. Zasadniczo zmieniają nasze osobowości.

Mówi jeden z naukowców.

Na co wpływają algorytmy używane przez znane aplikacje?

Międzynarodowe badania wykazały, że algorytmy mogą wpływać na nastrój, przekonania polityczne i preferencje seksualne użytkownika aplikacji. Badacze, chcąc bardziej przeanalizować problem, postanowili przestudiować dokładnie warunki korzystania oraz politykę prywatności Spotify i Tindera, aby znaleźć wszelkie szczegóły dotyczące algorytmów tych firm. Niestety, dokumenty były niejednoznaczne i pozbawione szczegółów na temat tego, w jaki sposób algorytmy tych firm gromadzą i wykorzystują nasze dane.

Niestety, bez szczegółowych informacji na temat tych systemów użytkownicy nie mogą podejmować świadomych decyzji o tym, czy i jak chcą współpracować z tymi platformami. Dodatkowo dochodzą do tego zobowiązania handlowe, w jakie wchodzą właściciele aplikacji oraz sposób ich oznaczania tak, by był wyraźny i czytelny dla każdego. Przykładowo Instagram partnerstwa wyróżnia jako posty sponsorowane.

Jak działają algorytmy?

Inżynierowie, którzy tworzą konkretne algorytmy do analizy danych, mogą ustawić je w dowolny sposób tak, aby otrzymać konkretny rezultat. Jednak nie zawsze są do końca pewni, jak to robi sztuczna inteligencja. Przykładowo AI użyta w Spotify może analizować każdą słuchaną piosenkę, każde wykonane wyszukiwanie, kiedy jest słuchana, jak długo i kiedy w ciągu dnia jej słuchasz. Prawdopodobnie na ten moment ma do dyspozycji setki lub tysiące różnych danych dotyczących każdego z 422 milionów użytkowników.

Brzmi groźnie.