Sterowiec Solar Airship One (źródło: Euro Airship)
Sterowiec Solar Airship One (źródło: Euro Airship)

Ten sterowiec może latać „bez przerwy”. Czym jest zasilany?

Euro Airship pochwaliła się swoim innowacyjnym rozwiązaniem, które z czasem może przynieść prawdziwą rewolucję w podróżowaniu. Firma opracowała sterowiec, pozwalający na nieustanny lot, gdyż zasilany jest ogniwami paliwowymi oraz energią słoneczną.

Sterowiec szansą na przełomową technologię

Sterowiec, nazwany Solar Airship One, może stać się przełomem w realizacji długich podróży. To nowe rozwiązanie transportowe jest zasilane za pomocą wodorowych ogniw paliwowych, a także energii słonecznej. Poza tym, że ten statek lotniczy związany jest z praktycznie niekończącym się lotem, stanowi on ekologiczne wyjście.

Producent tego środka transportu wiąże z nim spore nadzieje, uznając go za „komercyjny sterowiec przyszłości”. Solar Airship One jest odpowiedzialny za redukcję zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla o 80% w porównaniu do tradycyjnie użytkowanych samolotów, torując drogę do zrównoważonego rozwoju i zmniejszeniu śladu węglowego.

Sterowiec Solar Airship One (źródło: Euro Airship)
Sterowiec Solar Airship One (źródło: Euro Airship)

Możliwości innowacyjnego statku powietrznego

Choć w świecie technologii pojawiają się już różnego rodzaju nowoczesne rozwiązania, które mogłyby spowodować zredukowanie emisji, to projekt firmy Euro Airship znacząco się wyróżnia. Jak wynika z planów firmy, sterowiec ma przebyć podróż dookoła świata, pokonując wzdłuż równika 40 tysięcy kilometrów, na średniej wysokości rzędu 6 kilometrów w ciągu 30 dni.

Sterowiec został wykonany ze sztywnej konstrukcji o wzmocnionej powłoce, która pozwala na stabilne ciśnienie zewnętrzne oraz uregulowanie temperatury wewnątrz statku powietrznego. Unoszenie się pojazdu jest możliwe dzięki piętnastu obwiedniom gazowym, indywidualnie monitorowanym przez oprogramowanie.

W standardowej wersji samolot ten może przebyć ponad 860 kilometrów, jednak dzięki folii słonecznej ulokowanej na górnej części sterowca, zapewniającej ładowanie akumulatorów, możliwe jest praktycznie nieustanne realizowanie lotu w dzień. W nocy natomiast za pracę odpowiedzialne są wodorowe ogniwa paliwowe.

Budowa Solar AirShip One ma zacząć się w 2024 roku, zakończenie natomiast przewidywane jest na kolejny rok. W 2026 roku planowane jest uzyskanie eksperymentalnej certyfikacji, a także rozpoczęcie innowacyjnej podróży.