Funkcjonowanie np. mózgu wciąż pozostaje tajemnicą, ale ludzie już się na nim wzorują przy tworzeniu maszyn.
Funkcjonowanie np. mózgu wciąż pozostaje tajemnicą, ale ludzie już się na nim wzorują przy tworzeniu maszyn. | lifewire.com

Stymulacja świetlna mózgu znacząco poprawia pamięć

Naukowcy z Cambridge i Singapuru odkryli dobroczynne działanie impulsów świetlnych na mózg. Zastosowanie sygnałów świetlnych dostrojonych do indywidualnych fal mózgowych znacząco przyśpiesza proces uczenia się.

Wielka zagadka – nasza głowa

Naukowcy dwoją się i troją, by choć uchylić rąbek tajemnic, stojących za funkcjonowaniem najpotężniejszego znanego nam biokomputera – ludzkiego mózgu. Innowacyjne metody badawcze przy wykorzystaniu światła laserowego, rezonansu magnetycznego i mapowania powoli pozwalają nam odkrywać nowe zależności i właściwości naszej głowy. A wraz z rosnąca wiedzą o tym, jak działa – powstają nowe metody usprawniania procesów uczenia i zapamiętywania. Nową technikę stymulacji odkrył zespół naukowców z Cambridge i Singapuru.

Mózg jest stałym centrum aktywności elektrycznej. Możliwe jest wychwycić wzorce w postaci oscylującej aktywności fal. Wg. przeprowadzonych badań – każda osoba ma swoją własną częstotliwość fal alfa i jest możliwe, by przyspieszyć indywidualną wydajność uczenia się.

Symulowaliśmy te fluktuacje, aby mózg był w zgodzie ze sobą – i w najlepszym stanie do rozkwitu.

Zoe Kourtzi, członek zespołu badawczego
Stymulacja mózgu impulsami świetlnymi poprawia jego funkcjonowanie (Źródło: eurekalert)
Stymulacja mózgu impulsami świetlnymi poprawia jego funkcjonowanie (Źródło: eurekalert)

Stymulacja świetlna tuż przed nauką

Naukowcy zbadali aktywność 80 osób i na tej podstawie przygotowali „impulsy optyczne” – migające białe kwadraty na ekranie komputera, dostrojone tak, aby dokładnie pasowały do ​​fal alfa danej osoby. Następnie wyświetlali te impulsy badanym przez 1,5 sekundy, by sprawdzić, czy pociągnie to do aktywności ich mózgi. Następnie badani otrzymali szybkie zadanie poznawcze, w którym musieli wybrać określone kształty wśród chaotycznego bałaganu wizualnego.

Tempo uczenia się, w jakim grupy badawcze poprawiły swoje wyniki, było radykalnie różne, przy czym badani, którzy otrzymali stymulację najlepiej dopasowaną do ich fal, uzyskali najlepsze wyniki. Ta grupa poprawiła się co najmniej trzy razy szybciej niż inne grupy kontrolne i utrzymała wzrost wydajności następnego dnia, kiedy ćwiczenie zostało powtórzone.

Czujemy się tak, jakbyśmy nieustannie obserwowali świat, ale w rzeczywistości nasze mózgi robią szybkie migawki, a następnie nasze neurony komunikują się ze sobą, aby połączyć informacje. Naszą hipotezą jest to, że dopasowując dostarczanie informacji do optymalnej fazy fali, maksymalizujemy przechwytywanie informacji, ponieważ wtedy nasze neurony są u szczytu pobudliwości.

Victoria Leong, członek zespołu, Wydział Pediatrii Cambridge

Zespół twierdzi, że ta metoda stymulowania może być stosowana szerzej w połączeniu niedrogimi nakryciami głowy z wbudowanym EEG.