sztuczna inteligencja
sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja w Polsce — dlaczego się jej boimy?

Z przeprowadzonych w ostatnim czasie badań wynika, że sektor telekomunikacyjny coraz częściej sięga po rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Szczególnie chodzi tu o obsługę klientów, wsparcie techniczne oraz prawne.

Polacy a sztuczna inteligencja: strach czy entuzjazm?

Raport Fundacji Digital Poland i T-Mobile Polska ukazuje mieszane uczucia Polaków w stosunku do AI. Chociaż wiele osób obawia się o swoje miejsce pracy w świecie przez nią zdominowanym, to inni doceniają wartość i potencjał tej technologii, zwłaszcza w sektorze telekomunikacyjnym. Jednak osób tak myślących jest wyraźnie mniej w porównaniu do ubiegłego roku. Aktualnie to trochę ponad połowa badanych, bo 56 procent.

Wydaje się, że spadek zaufania mogło wywołać dość szeroko komentowane narzędzie, jakim jest ChatGPT i obawy o wpływ sztucznej inteligencji na miejsca pracy. Sama niejednokrotnie natrafiałam na zapytania pojawiające się w social mediach, w których użytkownik wyrażał wątpliwości co do dalszej przydatności jego zawodu.

Sztuczna inteligencja i obawy z nią związane wśród polskich użytkowników mediów społecznościowych (źródło: SOPHOS)
Sztuczna inteligencja i obawy z nią związane wśród polskich użytkowników mediów społecznościowych (źródło: SOPHOS)

Zrównoważony rozwój w centrum strategii

Dla firm telekomunikacyjnych sztuczna inteligencja jest nie tylko narzędziem do usprawnienia komunikacji z klientami i analizy aktów prawnych. Jak podkreślił prezes jednej z firm, może ona znacząco przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju w branży. Przykładowo T-Mobile korzysta z AI do analizowania i przewidywania problemów technicznych użytkowników. Jest to wsparcie dla pracowników, a nie ich zastępstwo.

Tydzień temu opublikowaliśmy nasz raport ESG dotyczący środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego, który pokazuje, że wszystko, co robimy, odbywa się zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. AI jest jednym z elementów tej strategii. 

Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska

Warto dodać, że celem tego przedsiębiorstwa jest czerpanie energii tylko z ekologicznych, nieemitujących zanieczyszczeń źródeł, osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej w swoim łańcuchu dostaw do roku 2040 oraz wprowadzenie całkowitej recyrkulacji sprzętu elektronicznego do końca bieżącej dekady.

W udostępnionym „raporcie zrównoważonego rozwoju 2022„, firma przedstawiła swoje zaangażowanie w działania przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Ponadto zapowiedziała, że do roku 2025 osiągnie neutralność w zakresie swojego wpływu na klimat.