Samochód wodorowy zbudowany przez inżynierów z Uniwersytetu Technicznego w Delfcie jest sto razy bardziej ekonomiczny niż konwencjonalny samochód miejski.
Wodór to filar ekonomicznego transportu
Inżynierowie pracują nad różnymi rozwiązaniami, które zaprowadzą nas do bardziej zrównoważonej, zielonej przyszłości w transporcie. Paliwo i ogniwa wodorowe to jedno z popularniejszych rozwiązań opracowywanych przez specjalistów, pomimo problemów jakie sprawia. Testowane są więc już wodorowe autobusy, małe samoloty, a nawet potężne promy. Czy jednak osobówka napędzana wodorem jest możliwa do skonstruowania i komercjalizacji? Studenci z Uniwersytetu Technicznego w Delfcie stawiają tutaj śmiałą hipotezę oraz konkretny dowód.
Samochód napędzany wodorem Eco-Runner XIII, zaprezentowany na początku maja, jest sto razy bardziej ekonomiczny niż tradycyjny czterokołowiec miejski. Na jednym kilogramie paliwa wodorowego samochodzik jest w stanie przejechać ponad 2000 kilometrów. Pewien swoich słów, zespół wystawi pojazd podczas czerwcowej imprezy Shell Eco-Marathon we Francji, gdzie zespoły z całej Europy będą się starać pobić rekord świata w najdłuższym dystansie przejechanym na wodorze bez tankowania.
Samochód lekki jak piórko
Ważący 114 kg pojazd z włókna węglowego został zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej aerodynamiczny. Maluch rozpędza się do 45 km/h, co pomoże mu pokonać konkursowy dystans w ciągu trzech dni.
Wydajność i niezawodność to główne cele tegorocznego projektu. Podczas gdy poprzednia koncepcja okazała się skuteczna, w tym roku postawiliśmy sobie za cel poprawę niezawodności w celu ustanowienia rekordu, który próbujemy ustanowić. I cóż, wygląda dość futurystycznie.
Julian de Klerk. ldier zespołu
Samochód ER XIII to nie tylko pretendent do podium najbardziej wydajnego pojazdu wodorowego w historii, to także dowód na potencjał drzemiący w wodorze i jego rolę jako partnera pojazdów elektrycznych. Tam, gdzie niemożliwe będzie postawienie sieci elektrycznej, lub gdzie nastąpi jej przepełnienie, wodór odegra kluczową rolę jako ekonomiczna alternatywa.