(źródło: Lidl)
(źródło: Lidl)

Zbliża się przykry koniec darmowego ładowania elektryków pod Lidlem

Na polskich drogach coraz częściej można spotkać samochody elektryczne, które można dość łatwo i tanio naładować m.in. w okolicy sklepów czy centrów handlowych. Jedną z sieci, udostępniających ładowarki do elektryków na swoich parkingach, jest Lidl. Dotychczas zasilenie pojazdów było możliwe za darmo, jednak wkrótce się to zmieni – Lidl rozpoczął instalację terminali. Czy to koniec ładowania bez ponoszenia kosztów?

Ładowanie elektryków bez opłat, ale z ograniczeniami

Darmowe ładowarki na parkingach sieci Lidl były rozwiązaniem doskonałym. Kilkadziesiąt minut zasilania pojazdu, czyli mniej więcej tyle, ile potrzeba na standardowe zakupy, i to jeszcze bez opłat. Sieć jednak kończy ten idealny (dla klienta) układ i rozpoczyna instalację terminali płatniczych, które pozwolą posiadaczom elektryków zapłacić za zużytą energię.

Dotychczas dostępne ponad 60 ładowarek miało pewne ograniczenia, m.in. godzina jako maksymalny czas ładowania czy ustalenie maksymalnej mocy na poziomie do 22 kW. Niemożliwe było również skorzystanie z bezpłatnej usługi, gdy sklep był nieczynny. Co ciekawe, aby podłączyć swój pojazd nie trzeba było nawet wchodzić do sieciówki.

GreenWay ładowarka
(źródło: GreenWay Polska)

Pierwsze płatne stacje Lidla i ceny za energię

Teraz jednak sytuacja nieco się zmieni. Lidl zaktualizował stronę obsługi klienta, gdzie wydzielono dwie grupy stacji ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich zawiera listę bezpłatnych ładowarek, poniżej natomiast znajdziemy pięć lokalizacji, w których już teraz należy wnieść opłatę. Zniesiono tam jedno z ograniczeń – stacja jest dostępna całą dobę, 7 dni w tygodniu, a nie wyłączenie podczas działania sklepu. Nowa sytuacja dotyczy Lubonia, Łeby, Poznania (ul. Kościelna 40), Warszawy (ul. Trakt Lubelski 367) oraz Zalasewa.

Jak zaznaczył portal MOTORVOLT, biuro prasowe Lidla powiadomiło portal, iż planem sieci było promowanie ekologicznych źródeł energii, jednak docelowo ładowarki będą związane z wniesieniem przez klientów opłat. Na ten moment, w pięciu wymienionych wyżej lokalizacjach, ładowanie elektryków na parkingach Lidla na złączu DC związane jest z opłatą 1,99 złotych za 1 kWh przy mocy maksymalnej 50 kW, natomiast w przypadku złącza AC będzie to 1,59 złotych za 1 kWh przy maksymalnej mocy 11 kW.

Płatne stacje ładowania są obsługiwane przez Elocity. Aby skorzystać z funkcji ładowarki konieczne jest więc zainstalowanie aplikacji, gdzie należy wyszukać oraz wybrać stację, z której kierowca ma zamiar skorzystać, a następnie uruchomić lub zatrzymać proces ładowania.