Volkswagen ID. Buzz
(fot. Volkswagen)

Volkswagen ID. Buzz – elektryczny „ogórek” oficjalnie

Pierwszy koncept został zaprezentowany kilka lat temu, ale wreszcie doczekaliśmy się oficjalnej prezentacji elektrycznego „ogórka”. Oto Volkswagen ID. Buzz.

Elektryczny minibus jest całkiem uroczy

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych minibusów jest z pewnością Volkswagen T1, któremu nadano przydomek Bulli, aczkolwiek w Polsce znany był pod nazwą „Ogórek”. Wspomniana przed chwilą nazwa była również używana w przypadku jego następców.

Volkswagen ID. Buzz
(fot. Volkswagen)

Warto jeszcze zwrócić uwagę, że T1 stał się symbolem kultury hipisowskiej w Stanach Zjednoczonych i sporą popularnością cieszył się w latach 60. Co więcej, to właśnie on był inspiracją dla najnowszego modelu Volkswagen ID. Buzz, który raczej nie będzie kojarzył się z hipisami, aczkolwiek jest symbolem elektrycznej transformacji niemieckiego koncernu.

Mamy do czynienia z przedstawiciel niedawno powołanej rodziny ID., która składa się wyłącznie z samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi – np. ID.3 czy ID.4. Tutaj również mamy do czynienia wyłącznie z napędem elektrycznym, bez pomocy jakichkolwiek jednostek spalinowych. Energia do pokonywania kolejnych kilometrów czerpana jest z akumulatorów.

Trzeba przyznać, że cały projekt jest uroczy. Połączenie nawiązań do kultowego Bulli z nowoczesną stylistyką wyszło NIemcom naprawdę dobrze. Jak najbardziej Volkswagen ID. Buzz może się podobać.

Volkswagen ID. Buzz
(fot. Volkswagen)

Zasięg pozostaje tajemnicą, ale znamy pojemność akumulatorów

Nowy przedstawiciel rodziny ID. będzie sprzedawany w dwóch podstawowych wariantach – Volkswagen ID. Buzz, który w komfortowych warunkach przewiezie do 5 osób oraz transportowy ID. Buzz Cargo. W drugiej wersji w standardzie otrzymujemy 3-osobową kanapę przednią, ale w opcji dostępne są dwa indywidualne fotele. Planowane są jeszcze warianty mogące pomieścić 6 i 7 osób.

Jak już wcześniej wspomniałem, Volkswagen ID. Buzz otrzyma wyłącznie silnik elektryczny. Tutaj kierowca dostaje do dyspozycji jednostkę dysponującą mocą 204 KM i momentem obrotowym 310 Nm. Pozwoli to na rozpędzenie się do 145 km/h – niewiele, ale i tak o 5 km/h więcej niż możemy jeździć na najszybszych drogach w Polsce.

Elektryczny minibus zostanie wyposażony w akumulator o pojemności 82 kWh, z czego będzie można wykorzystać 77 kWh (pojemność netto). Niestety, producent nie pochwalił się jeszcze zasięgiem, aczkolwiek nie oczekiwałbym tutaj rewelacyjnych wyników. Na szybkich ładowarkach, wyposażonych w złącze CCS 170 kW, uzupełnienie energii od 5 do 80% ma zająć 30 minut.

Volkswagen ID. Buzz
(fot. Volkswagen)

Środek, podobnie jak w innych modelach ID., utrzymany jest w minimalistycznej stylistyce. Na desce rozdzielczej znajduje się 5,3-calowy wyświetlacz, który pełni funkcję cyfrowych zegarów. Z kolei na samym środku umieszczono 12-calowy, dotykowy ekran systemu infotainment, ale w podstawie oferowany jest mniejszy, 10-calowy ekran.

Nie zabrakło obsługi Android Auto i Apple CarPlay, rozbudowanych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, a także łączności z internetem – aktualizacje systemu będą pobierane bezprzewodowo. Volkswagen ID. Buzz do sprzedaży ma trafić jesienią tego roku, ale cennik nie został jeszcze ujawniony.