Żabka nieustannie dba o innowacje i z powodzeniem wdraża je do polskiego handlu. Przykładami na to jest chociażby aplikacja Jush, służąca do ekspresowych zakupów z dostawą, czy też bezobsługowe sklepy Żappka Store. Te ostatnie odniosły chyba spory sukces, gdyż sieć sklepów z zielonym płazem w nazwie stworzyła również ich zminiaturyzowaną wersję.
Żabka Nano, czyli mini Żappka Store
Jakiś czas temu na łamach oiot.pl informowaliśmy o otwarciu autonomicznych sklepów Żappka Store – początkowo na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, a następnie w Krakowie oraz Warszawie. W międzyczasie sześć kolejnych lokalizacji, opartych o format Żappka Store, zostało otwartych na warszawskim Targówku, z czego cztery sklepy znajdują się na stacjach drugiej linii metra (po jednym na Szwedzkiej i Trockiej oraz dwa na Targówku Mieszkaniowym). W Poznaniu również uruchomiono dwa kolejne sklepy, znajdujące się na Dworcu Głównym PKP oraz na Osiedlu Warszawskim.
Żabka nie zamierza jednak poprzestawać na Żappka Store. Te, choć są autonomicznymi odpowiednikami klasycznych sklepów sieci, skupiają się na otwieraniu wolnostojących lokali. Zupełnie inaczej wygląda kwestia kolejnego brandu, który właśnie rozpoczął działalność w podwarszawskim Piasecznie.
Żabka Nano to pierwszy autonomiczny sklep w modelu store-in-the-store. Pilotażowa placówka stanęła w sklepie Decathlon, zlokalizowanym przy ulicy Puławskiej 37 w Piasecznie. Zminiaturyzowany sklep oferuje zawężony asortyment, dostosowany do jego lokalizacji. Znalazło się w nim około 450 produktów wybranych z myślą o zdrowym, aktywnym trybie życia, m.in. soki, smoothie, zdrowe przekąski, dania gotowe, a także świeżo zmielona kawa z ekspresu.
Sklep w sklepie nie ma kas fiskalnych i opiera się na nieco zmodyfikowanym formacie płatności znanym z Żappka Store. Różnica polega na tym, że wejście do sklepu Żabka Nano nie wymaga aplikacji na smartfonie, a jedynie przyłożenia karty płatniczej do terminala. Postęp naszych zakupów śledzi kilkadziesiąt kamer, które odnotowują wybierane przez nas produkty i doliczają je do naszego salda. Wyjście ze sklepu jest jednoznaczne z zakończeniem zakupów i pobraniem odpowiedniej sumy z konta bankowego, powiązanego z kartą użytą do wejścia.
Żabka zapewnia, że system kamer wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego, lecz nie identyfikuje klientów ani nie zapamiętuje obrazu, gwarantując osobom, dokonującym zakupów, prywatność i bezpieczeństwo. W związku z obecnymi obostrzeniami, na terenie Żabki Nano może obecnie przebywać tylko jedna osoba.
Na otwarcie pierwszego sklepu w tym formacie przygotowano ciekawe promocje, takie jak roślinny batonik i kawa z ekspresu w cenie 1 zł oraz darmowa płynna przekąska do każdych zakupów. W ramach współpracy, 200 pierwszych klientów Żabki Nano otrzyma również kartę przedpłaconą o wartości 50 złotych do wykorzystania w sklepach Decathlon.
Całkiem możliwe, że sklepy w formacie store-in-the-store pojawią się wkrótce także w kolejnych lokalizacjach w Polsce. Czekam z niecierpliwością na start następnych bezobsługowych sklepów sieci oraz innych projektów w ramach inkubatora biznesu Żabka Future.