W dobie smartfonów i aplikacji mobilnych możemy robić rzeczy, o których jeszcze kilka lat temu moglibyśmy tylko pomarzyć. Studenci z Politechniki (EPFL) w Szwajcarii wykorzystali te narzędzia, żeby pomóc osobom niewidomym „widzieć” świat inaczej. Stworzyli dwie aplikacje w ramach wyzwania Assistive Technologies Challenge, mające na celu pomóc osobom niedowidzącym i niewidomym. Jedna z nich umożliwia ustne przekazywanie informacji zawartych na opakowaniu leku, a druga pomaga odnaleźć wolne miejsca w komunikacji publicznej.
Misja: upraszczanie życia
W ramach inicjatywy MAKE, zarządzanej przez organizację non-profit HackaHealth i nadzorowanej przez trzech profesorów z EPFL, studenci podejmują wyzwanie tworzenia technologii, które upraszczają codzienne zadania dla osób niepełnosprawnych. Aby zapewnić skuteczność swoich aplikacji, podczas procesu rozwoju współpracują z potencjalnymi użytkownikami.
Osoby niepełnosprawne, które chcą wziąć udział w programie, kontaktują się z organizatorami. Współpracują z nimi, aby zidentyfikować trudności, które chcieliby rozwiązać. Następnie projekty są przedstawiane studentom, którzy pracują w zespołach nad konkretnymi rozwiązaniami. W tym semestrze zrealizowano sześć projektów, z których dwa przeznaczone były dla osób niedowidzących.
Aplikacja „Find My Seat”
Jedną z aplikacji jest „Find My Seat”, która umożliwia osobom niewidomym odnajdywanie wolnych miejsc w autobusach czy tramwajach. Aplikacja jest prosta w obsłudze: wystarczy potrząsnąć smartfonem, aby ją aktywować. Korzysta z kamery telefonu do lokalizowania wolnych miejsc, a następnie przekazuje użytkownikowi informacje głosowe, w którym kierunku i ile kroków jest do nich.
Kolejna „MedScan” pozwala użytkownikom skanować opakowania leku w celu uzyskania informacji, takich jak jego nazwa, data ważności czy nawet dawkowanie. Aplikacja jest dostępna w trzech językach i opiera się na czytnikach ekranu TalkBack i VoiceOver dla systemów Android i iOS.
Inicjatywy, takie jak te, są kluczowe dla promowania rozwoju technologii wspomagających. Studenci, którzy dziś tworzą takie rozwiązania, w przyszłości będą pracować w miejscach, gdzie ich decyzje mogą wpływać na życie osób niepełnosprawnych.
Co dalej z aplikacjami?
Chociaż przyszłość obu aplikacji jest jeszcze niepewna, istnieje nadzieja, że zostaną one włączone do tych oficjalnych, takich jak SBB Inclusive. Jest także możliwość, aby jej kod został udostępniony publicznie, tak aby inni mogli kontynuować prace nad nimi.
Inicjatywa edukacyjna MAKE ma na celu wzmocnienie interdyscyplinarnego uczenia się poprzez praktyczne zastosowania. Projekty w jej ramach promują rozwój wiedzy i umiejętności niezbędnych dla sukcesu akademickiego i profesjonalnej integracji studentów.