asynchroniczna rzeczywistosc screen
asynchroniczna rzeczywistosc screen

Asynchroniczna rzeczywistość pokaże Ci interesujące momenty z przeszłości

Grając w grę komputerową w wirtualnej rzeczywistości mamy do rozwiązania różne zagadki, które wymagają od nas interakcji z konkretnymi obiektami. Abyśmy je zauważyli, projektanci gier zazwyczaj w jakiś sposób je wyróżniają, na przykład podświetlając je. Idąc tym tokiem myślenia, nasuwa się pytanie, czy taką samą koncepcję można by zastosować w świecie realnym i w ten sposób wysłać informację o ważnych momentach, które przegapiliśmy. Czy będzie można do nich wrócić, wykorzystując asynchroniczną rzeczywistość?

Asynchroniczna rzeczywistość przeniesie nas do przeszłości?

Grupa naukowców z Zurichu postanowiła przyjrzeć się dokładnie asynchronicznej rzeczywistości, która być może jest w stanie w pewnym sensie przenieść nas do przeszłości. Założenia koncepcji są dość proste, człowiek przebywający w środowisku obciążonym czujnikami być może będzie w stanie zostawić drugiej osobie wiadomość o obiektach w swoim otoczeniu, które zostały przegapione w przeszłości. Pojawią się one w postaci podobnej do nagrań holograficznych, tak jak w znanych grach wideo w wirtualnej rzeczywistości.

Dwaj badacze Andreas Rene Fender i Christian Holz zbadali tę koncepcję w artykule przedstawionym w ramach konwencji o interakcji człowieka z komputerem jakiś czas temu w Nowym Orleanie. Holz stał się częścią cyfrowego studia, gdzie starał się wyzwolić konkretną interakcję. Aby stworzyć asynchroniczną rzeczywistość, system zrekonstruował sceny za pomocą kamer głębi 3D w czasie rzeczywistym.

Jesteśmy w tym samym miejscu, ale w różnych momentach, więc, mimo że wydaje się, że jest tu tak samo, to teraz jest inaczej. Możemy nadać nowy sens wydarzeniom, które dzieją się we wspólnym środowisku.

Wyjaśnił Holz.
asynchronous reality
Asynchroniczna rzeczywistość fot. dl.acm.org

Znaleźliśmy nowy sposób porozumiewania się?

Przeprowadzone doświadczenie być może jest krokiem naprzód do nowych rodzajów komunikacji interpersonalnej, które mogą być bardziej rozpowszechnione w ciągu najbliższych lat. Być może będziemy umieli zostawiać wiadomość wprost z przeszłości. Pracownik będzie w stanie przekazać informacje innej osobie, bez odrywania jej od swojej pracy. Cyfrowe otoczenie zwróci uwagę na to, co zostało przez niego pominięte.

Wykorzystanie gadżetów VR jest coraz częściej stosowane przez korporacje. Apple, Google i Meta pracują już od jakiegoś czasu na goglach, a pracownicy dzięki nim sprawnie manewrują przez sieci czatów wideo, przez co stają się jeszcze bardziej efektywni. Biuro się zmienia i chociaż „rzeczywistość asynchroniczna” wydaje się dość odległą metodą, to według naukowców może pojawić się znacznie wcześniej, niż przypuszczamy. „Asynchronous Reality” ma na celu promowanie wciągającej pracy w wirtualnej rzeczywistości.

Możemy zabrać do domu kawałek biura i być w tym samym miejscu. Myślę, że wykonalność techniczna pojawi się prawdopodobnie znacznie wcześniej niż moment, w którym ustaliliśmy, co jest naprawdę pożądane.

mówi Holz.
Asynchroniczna rzeczywistość