CyberRyba (źródło: Politechnika Krakowska)
CyberRyba (źródło: Politechnika Krakowska)

CyberRyba z Politechniki Krakowskiej. Ma monitorować linię brzegową

Politechnika Krakowska pokazała swój wynalazek na targach militarnych, odbywających się w Brukseli. Zaprezentowana CyberRyba ma stanowić część Ławicy Hybrydowych Pojazdów Podwodnych, która tworzona jest przez zespoły naukowców z Polski, Niemiec i Portugalii.

Kolejny wynalazek z Krakowa, który ujrzał świat

Politechnika Krakowska pokazała swój kolejny wynalazek, który został zaprezentowany podczas tegorocznych targów European Defence Innovation Day. CyberRyba jest semi-autonomicznym robotem, tworzonym wraz z Akademią Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów, a także jednostką WTD 71 niemieckiej Bundeswehry.

Robotyczna ryba stanowi część zaawansowanego projektu SABUVIS II, który w przyszłości ma pozwolić na wprowadzenie Ławicy Hybrydowych Pojazdów Podwodnych, zajmujących się obserwacją i monitoringiem wód oraz linii brzegowych. Wraz z polskimi naukowcami w przedsięwzięciu uczestniczą także badacze z Niemiec i Portugalii.

CyberRyba (źródło: Politechnika Krakowska)
CyberRyba (źródło: Politechnika Krakowska)

Krakowska CyberRyba jest kontynuacją pomysłu pracy dyplomowej z dziedziny automatyki, robotyki i pomiarów, mgr inż Tomasza Talarczyka. Urządzenie to stanowi kolejną część projektu „Ławica hybrydowych pojazdów podwodnych z dwutorowym systemem komunikacji”. Opracowanie tego sprzętu było realizowane wraz z FutureLab PK, podobnie, jak wyświetlacz tłumaczący książki na Braille’a. Cały projekt, obejmujący łącznie trzy studenckie wynalazki, został już opatentowany.

Jak działa innowacyjna CyberRyba?

CyberRyba ładowana jest bezprzewodowo i została wyposażona w hybrydowy system napędowy, który pozwala poruszać się na dwa sposoby. Pierwszy z nich korzysta z pędników śrubowych, umożliwiających osiąganie szybkich prędkości, jednak emitując przy tym głośne dźwięki.

Drugi system napędowy natomiast, nazywany biomimetycznym, opiera się o oscylacyjny ruch dwóch, niezależnych od siebie płetw oraz zbiornika balastowego. Ten rodzaj poruszania się jest wolniejszy, ale i cichszy w porównaniu do pierwszego.

Zadaniem tak wykonanego pojazdu podwodnego, który ma stanowić część ławicy, jest prowadzenie działań związanych z monitorowaniem linii brzegowych. Grupa pojazdów miałaby wymieniać między sobą informacje w postaci świetlnych i radiowych sygnałów, dzięki czemu możliwe byłoby kontrolowanie większego obszaru wodnego.

Wynalazki w swoim oprzyrządowaniu otrzymały obrotową kamerę wysokiej rozdzielczości oraz programowalne diody RGB, które są w stanie emitować światło o różnych barwach.