Rosja została częściowo odcięta od Zachodu. Sankcje dotyczą również przemysłu lotniczego – co oznacza, że ani Airbus, ani Boeing nie może dostarczać samolotów, a także części zamiennych do nich. Kraj wziął zatem wszystko w swoje ręce i, według planów, do 2030 roku zbuduje aż 1000 samolotów tylko z lokalnych komponentów.
Rosja zbuduje własne samoloty
Rosyjski przemysł lotniczy z uwagi na wszelkie sankcje nałożone z państw zachodnich postanowił pracować na własną rękę. Ma to oczywiście na celu zapewnienie pełnej niezależności od zagranicznych korporacji – takich jak Airbus i Boeing, z których rozwiązań Rosja korzystała latami – czy to kupując bezpośrednio samoloty Amerykanów, czy to części potrzebne do napraw i modernizacji.
Państwo uznawane jest za głównego gracza w branży lotniczej – ma na koncie wiele autorskich konstrukcji, jednak pomimo tego to jej rynek zdominowały amerykańscy giganci – czyli wcześniej wymienione Boeing i Airbus, które razem mają 95% udział w Rosji.
I tu pojawiają się samoloty, które Rosja samodzielnie produkuje. W czasach sowieckich państwo było potęgą, także w przestworzach – to właśnie radziecki zakład przemysłu lotniczego stworzył największy samolot świata – Antonow An-225 Mrija, który został zniszczony na początku tego roku. Rosjanie jednak nie zatrzymali się całkowicie pod tym względem – bo w ciągu ostatnich latach również produkowali swoje autorskie samoloty.
![Do 2030 roku Rosja chce zbudować 1000 własnych samolotów cywilnych Ił-96 samolot Rosja](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2022/10/Ilyushin_Il-96-300_Cubana_AN166.jpg)
1000 egzemplarzy do 2030 roku
Produkcją zajmie się Rostec, czyli jedyna państwowa firma lotnicza, która tworzy samoloty pasażerskie. Ta podjęła się naprawdę ambitnego zadania – wyprodukowania ogromnej ilości własnych jednostek. Dodatkowo zagraniczne konstrukcje zostaną wyrzucone z linii lotniczych państwa.
Rostec na początku planuje zastąpić silniki Pratt & Whitney, czyli amerykańskiej firmy, która dostarczyła swoje jednostki, w samolotach MS-21. Do 2030 roku firma ma w planach zbudowanie aż 1000 samolotów – 142 jednostki Superjet News, 270 MS-21, 70 turbośmigłowych IŁ-114, 70 średniodystansowych Tu-214, a także 12 Ił-96.
Co więcej, od 2024 każdego roku z fabryk będzie wychodzić 20 egzemplarzy odrzutowca Superjet-new.